پناهگاه امن برای سرمایه ها در مواقع بحران اقتصادی

دارایی های امن در فارکس

پناهگاه های امن ابزارهای مالی هستند که در دوره های رکود اقتصادی ارزش آنها افزایش می یابد و برای گریز از خطر استفاده می شوند. این دارایی های دفاعی در مواقع بحرانی برجسته هستند زیرا ارتباط تنگاتنگی با توسعه اقتصاد ندارند ، به این معنی که حتی در صورت سقوط بازار می توان ارزش آنها را ارزیابی کرد.

در یک مکان امن سرمایه گذاری کنید

امروزه دارایی های امن مانند طلا ، فرانک سوئیس و ین ژاپن اهمیت فزاینده ای دارند. سرمایه گذاران اغلب آگاه هستند ، اما در مواقع ترس در بازارها ، وقتی همه به دنبال پناهگاه هستند ، ممکن است دیر واکنش نشان دهند. بهترین راه برای یافتن این دارایی ها بررسی دو بحران مالی گذشته است: هنگامی که فروش گسترده ای از دارایی ها انجام می شد ، حتی آنهایی که “امن” قلمداد می شدند.

در لحظات وحشت ، سرمایه گذاران به دنبال یک مکان امن برای محافظت از پول خود در برابر طوفان آینده هستند. این حرکات مقادیر پناهگاه امن را تقویت می کنند ، که دوباره ارزیابی می شوند. با این حال وقتی اقتصاد جهانی به خوبی پیش می رود و هیچ کس خطراتی را مشاهده نمی کند ، سرمایه گذاران روی دارایی های خطرناک شرط می بندند. این حرکت منجر به از دست رفتن ارزش پناهگاه های امن خواهد شد.

دارایی های پناهگاه امن چیست؟

برای درک بهتر ارزش های پناهگاه ، بیایید سرمایه خود را با یک قایق ماهیگیری مقایسه کنیم. اگر اقیانوس آرام باشد بندر را ترک کرده و به ماهیگیری می پردازیم. با این حال ما می دانیم که آبهای آرام می توانند در هر زمان تغییر کنند ، درست مثل بازارهای مالی.

بنابراین ، باید هوشیار باشیم تا هنگام رسیدن طوفان در دریاهای آزاد گرفتار نشویم و در یک پناهگاه امن باشیم. سرمایه گذاران همین کار را می کنند: آنها ترجیح می دهند در حالی که سرمایه خود را ایمن نگه دارند ، درآمد کمتری کسب کنند. محافظت از سرمایه مهمترین چیز است.

دارایی های بندرگاه امن دارای ویژگی های خاصی هستند:

نقدینگی: دارایی ها باید در هر زمان به راحتی قابل تبدیل به پول نقد باشند.

عملکرد: دارایی باید عملکردی باشد ، یعنی تقاضای آن در طولانی مدت تأمین شود.

عرضه محدود: رشد عرضه هرگز نباید بیش از تقاضا باشد.

قابل اعتماد: بعید است منسوخ شود یا دارایی دیگری جایگزین آن شود.

ماندگاری در طول زمان : ارزش دارایی نباید با گذشت زمان کاهش یابد.

محبوب ترین مقادیر پناهگاه با گذشت زمان تغییر می کنند ، بنابراین مهم است که با روند سرمایه گذاری همراه باشید. با این حال برخی از پناهگاه امن وجود دارد که در طول سال ها جایگزین نشده و همچنان ترجیح داده می شوند. آنها به شرح زیر است:

  1. دلار آمریکا
  2. ین ژاپن
  3. فرانک سوئیس
  4. برخی از اوراق قرضه دولتی
  5. طلا

ستاره های امن پناهگاه

حالا که در مورد پناهگاه های ایمن اطلاعات بیشتری کسب کردیم ، بیایید نگاهی دقیق بیندازیم و ببینیم کدام یک از موارد مورد علاقه ما هستند:

  • ین ژاپن ، دلار و فرانک سوئیس
  • اوراق قرضه دولتی – ژاپن ، ایالات متحده و سوئیس: بازار این اقتصادها را امن ترین و باثبات ترین کشورها می داند و دولتها این احساس پایدار را دارند که قادر به حل مشکلات هستند.
  • فلزات گرانبها: گرچه فلزات گرانبها دیگر به سیستم پولی تعلق ندارند ، اما تاریخ بیش از یک بار ثابت کرده است که آنها ایمن ترین دارایی های تاریخ هستند.

این ابزارها ممکن است به سایر ابزارهای مالی مرتبط باشند ، اما باید با الزاماتی که در بالا ذکر کردیم مطابقت داشته باشند ، یعنی در سطح اقتصادی و دولتی پایدار و قابل اعتماد باشند. از طرف دیگر ، باید در نظر داشته باشیم که برخی از ارزها می توانند با شاخص های سهام خود ارتباط زیادی داشته باشند. اگر وضعیت اقتصادی کشور مثبت باشد و بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش دهد ، سرمایه گذاران از ارز برای تأمین سرمایه خود استفاده می کنند.

پناهگاه شماره 1 – ین ژاپن

ژاپن سومین اقتصاد بزرگ جهان است، این کشور از موقعیت یکپارچه ای در جهان برخوردار است و ارز و اوراق قرضه آن از ایمن ترین ها در بازار است. ین ژاپن یک پناهگاه بزرگ امن در نظر گرفته می شود و تنها ارز آسیایی بود که در طی بحران مالی ارزش خود را کسب کرد ، این امر بر اقتصاد جهانی تأثیر گذاشت و توازن قدرت در بازارهای ارز را تغییر داد.

ین ژاپن یک پناهگاه امن در نظر گرفته می شود زیرا وقتی سهام و اوراق قرضه دولتی ایالات متحده در معرض نوسان هستند ، اغلب ارزش آن در برابر دلار ارزیابی می شود.

پس از جنگ جهانی دوم ، اقتصاد ژاپن با تغییر ساختار اقتصادی ، به آن امکان داد تا با سایر اقتصادهای بزرگ جهانی همگام شود. در حال حاضر ، بانک ژاپن بسیار مورد احترام است و ین به یکی از قوی ترین ارزهای جهان تبدیل شده است. با وجود مداخلات مداوم دولت ، نقدینگی ین همچنان در زمان های چالش برانگیز در بازارهای مالی باعث جذب سرمایه گذاران می شود.

ین به دلیل مازاد تجاری زیاد ژاپن به عنوان پناهگاه امن شهرت پیدا کرد. ارزش دارایی های خارجی متعلق به سرمایه گذاران ژاپنی بسیار بیشتر از دارایی های ژاپنی متعلق به خارجی ها است و این بدان معناست که وقتی بازارها با ریسک هایی روبرو می شوند ، پول ارزهای دیگر را ترک می کند و به بازارهای محلی بازمی گردد که باعث تقویت ین می شود.

سرمایه گذارانی که موقعیت مستحکم ژاپن و موقعیت سیاسی خوب را ارزیابی می کنند ، دارایی های ژاپن را خریداری می کنند.
ین ژاپن واحد پول کم بهره است. سرمایه گذاران از این واقعیت برای بدست آوردن اعتبار ارزان و سرمایه گذاری آن در دارایی های خطرناک مانند سهام ، اوراق قرضه کشورهای در حال ظهور و غیره استفاده می کنند.

ین ژاپن

خط آبی حرکت USDJPY را منعکس می کند در حالی که خط بنفش SP500 را نشان می دهد. مربع خاکستری دوره 2006-2012 را نشان می دهد. از آنجا که شاخص SP500 در روند نزولی آشکاری قرار داشت ، سرمایه گذاران به سرعت به یک منطقه امن متوسل شدند و در این زمینه ین در برابر دلار افزایش یافت (و بنابراین جفت USDJPY سقوط کرد).

پناهگاه شماره 2 – فرانک سوئیس

فرانک سوئیس دومین پناهگاه امن است. اقتصاد سوئیس همیشه نمونه ای برای دیگران بوده است. طی سالهای گذشته پایدار در نظر گرفته شده و سیستم مالی آن نه تنها بهترین در جهان بلکه ایمن ترین سیستم است. سوئیس از نظر تولید ناخالص داخلی چندین برابر ژاپن است ، بنابراین بانک ملی سوئیس باید از ارز خود به هر قیمتی دفاع کند.

فرانک سوئیس

در نمودار بالا USDCHF (خط زرد) در مقابل SP500 (خط بنفش) را می بینیم. به ویژه دوره ای که با مستطیل خاکستری مشخص شده است ، زمانی که بازار نزولی بود و فرانک سوئیس در برابر دلار تقویت شد.

دلایل معمول این که سرمایه گذاران فرانک سوئیس را به عنوان یک ارز مطمئن ترجیح می دهند ، بی طرفی سیاسی دولت سوئیس ، اقتصاد قوی و بخش بانکی بسیار پیشرفته آن است.

استقلال این کشور از اتحادیه اروپا در صورت بوجود آمدن شرایط منفی سیاسی یا اقتصادی ، آن را به پناهگاه محبوب سرمایه تبدیل کرده است. در واقع ، در جریان بحران منطقه یورو ، پول زیادی به فرانک سرازیر می شد.

 

پناهگاه امن شماره 3 – سهام دفاعی

معامله گرانی که سرمایه گذاری در سهام را ترجیح می دهند ، ممکن است به سهام به اصطلاح دفاعی روی آورند زیرا در دوره رکود حتی در شرایط ناچیز که سود آنها ناچیز است ، عملکرد بالاتری در بازار سهام دارند.

سهام شرکت های خدمات عمومی ، غذا ، نوشیدنی ، بهداشت و درمان و غیره. آنها یک دارایی ایمن در نظر گرفته می شوند زیرا تقاضا برای کالاها و خدمات حتی در دوره های بی ثباتی اقتصادی نیز به طور کلی ثابت باقی می ماند. بعلاوه ، آنها علی رغم بحرانهای اقتصادی تمایل به توزیع سود دارند.

بخش انرژی: مشاغل شرکت های برق یا گاز معمولاً دفاعی هستند زیرا خدمات ضروری را به افراد و شرکت ها حتی در صورت بروز بحران ارائه می دهند. برای مثال در داخل IBEX35 ، Iberdrola یا Enagas.
بخش دارویی: به عنوان مثال Grifols.
صاحبان امتیاز زیرساخت ها و خدمات عمومی: مانند Ferrovial یا ACS.

 

پناهگاه امن شماره 4 – دلار

برای بیش از 50 سال ، دلار آمریکا یکی از محبوب ترین پناهگاه های امن در زمان رکود اقتصادی بوده است. این نشان دهنده بسیاری از ویژگی هایی است که یک پناهگاه امن باید از آن برخوردار باشد. دلار آمریکا هنوز از موقعیت ممتازی برخوردار است. قیمت کلیه محصولات مثل روغن – نفت – طلا با این ارز تعیین می شود. به علاوه ، بازار اوراق قرضه و سرمایه های ایالات متحده بزرگترین بازارهای جهان است، اگر اتفاقی در آن کشور بیفتد همه آن را احساس می کنند.

دلار آمریکا

این اعتماد به دلار آمریکا از توافقنامه برتون وودز در سال 1944 ناشی می شود ، سالی که در آن نظم اقتصادی جهانی جدیدی ایجاد شد که دلار آمریکا را به عنوان ارز مرجع جهانی تقویت کرد. این سیستم در دهه 1970 شکسته شد ، اما دلار به عنوان یک پناهگاه امن باقی ماند زیرا بزرگترین اقتصاد در جهان است.

دلار آمریکا یک مکان امن محسوب می شود . بزرگترین مزیت آن نسبت به ارزهای دیگر این است که ارز ذخیره ای است.

پناهگاه امن شماره 5 – بیت کوین

در سال های اخیر ، مشاهده شده است که پیشرفت بیت کوین به طور فزاینده ای با افزایش عدم اطمینان جهانی همراه است. اگرچه این پیوند هنوز به طور كامل برقرار نشده است ، اما بسیاری بر این باورند كه در آینده ای نه چندان دور شاهد جریان سرمایه به بیت کوین خواهیم بود.

با این حال ، همه تحلیل گران معتقد نیستند که خرید بیت کوین یک استراتژی سرمایه گذاری محتاطانه است زیرا یک دارایی بسیار سوداگرانه است. علیرغم این ، در پایان ژانویه 2020 ، هنگامی که “ویروس کرونا”به وجود آمد بیت کوین به طور قابل توجهی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت و به قیمت 60 هزار دلار رسید

بیت کوین

در نمودار بالا می توانیم ببینیم که بیت کوین چگونه یک مسیر صعودی بسیار چشمگیر را در 24 ژانویه 2020 آغاز می کند ، زمانی که بیماری مسری در چین افزایش می یابد و موارد جدیدی در اروپا و ایالات متحده کشف می شود و باعث آشفتگی بازار می شود.

پناهگاه امن شماره 6 – طلا

در ژانویه 2020 ، به دلیل تهدیدی که “ویروس کرونا” برای اقتصاد چین و در نتیجه رشد جهانی ایجاد می کند ، می توانیم ببینیم که چگونه قیمت طلا دوباره افزایش می یابد. همانطور که در بیت کوین رخ می دهد.

در طول بحران های اقتصادی ، طلا در حال افزایش است وقتی اقتصاد قدرت خود را بدست آورد ، طلا جذابیت خود را از دست می دهد. شاخص قیمت طلا بین سالهای 2008 و 2010 حدود 25 درصد افزایش یافت ، سپس ، همانطور که انتظار می رفت ، در سال 2012 به 22 درصد کاهش یافت.

چه زمانی باید در اوراق قرضه امن سرمایه گذاری کرد؟

بحران ها اجتناب ناپذیر هستند زیرا بخشی از چرخه های بازار است ، بنابراین بازرگانان باید همیشه آماده شوند تا بتوانند سریع پاسخ دهند. این بدان معناست که آنها باید درمورد پناهگاه های ایمنی که برای محافظت از نمونه کارهای خود در آن سرمایه گذاری می کنند، روشن باشند و استراتژی لازم را داشته باشند. مدیریت مناسب سرمایه بلند مدت نتایج معاملات ما را بهبود می بخشد.

معامله گران باید توجه داشته باشند که در هنگام بحران های مالی نوسانات بازار ممکن است افزایش یابد و حرکت معاملات لازم باشد. دلالان سعی خواهند کرد از این نوسانات بیشتر استفاده کنند. آماده سازی ضعیف ممکن است منجر به شکست این استراتژی شود. هیچ راهی مناسب برای تجارت با سهام امن وجود ندارد ، اما تاجری که تحرکاتی را که در اطراف این دارایی ها هنگام رسیدن بحران رخ می دهد درک کند ، احتمال موفقیت بیشتری دارد.

اوراق قرضه خزانه داری آمریکا و دلار در جریان بحران مالی اخیر باعث کمبود قابل توجه دلار شد و باعث افت چشمگیر تجارت بین المللی شد. از طرف دیگر ، افزایش دلار به صادرکنندگان آمریکایی آسیب رساند اما به واردکنندگان کمک کرد. در همان زمان ، کاهش هزینه های مصرف کننده در ایالات متحده به معنای کاهش تقاضای واردات است که به نوبه خود به شرکت های صادراتی ژاپن آسیب رسانده است.

نحوه واکنش ارزها و سهام امن ، به ویژه دلار به بحران اخیر دیدگاه کارشناسان در اقتصاد جهانی را کاملاً تغییر داد. اقتصاددانان اکنون می فهمند که پناهگاه های امن همیشه با رفتار تاریخی مطابقت ندارند ، تحت تأثیر شرایط خاص قرار می گیرند و می توانند غیر منتظره عمل کنند.