آموزش ارز دیجیتال

چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن کنیم ؟

هنگام خرید، ذخیره یا سرمایه گذاری، همیشه باید ارز دیجیتال خود را ایمن نگه دارید. از دست دادن سکه ها و توکن های خود در اکثر موارد دائمی است.

اگر ارز دیجیتال خود را در صرافی های متمرکز معامله می کنید، از پلتفرم هایی استفاده کنید که با تأیید هویت و مقررات ضد پولشویی مطابقت دارند. تجارت شخص به فرد و پلتفرم های غیرمتمرکز حسابرسی شده بهترین سطوح امنیت را فراهم می کنند.

اگر می خواهید ارز دیجیتال خود را ایمن ذخیره کنید، گزینه های زیادی وجود دارد. شما می توانید ارزهای دیجیتال خود را در یک صرافی تنظیم شده نگهداری کنید، که یک گزینه عملی برای مبتدیان و معامله گران است. اما شما کلید کیف پول خود را ندارید.

یک کیف پول غیرقانونی که در آن خودتان کلیدهایتان را نگه می دارید، امنیت بیشتری را ارائه می دهد و یک گزینه مطمئن تر، نگه داشتن کلیدها در یک کیف پول آفلاین، مانند یک انبار سرد یا دستگاه آفلاین است. در هر صورت، کلیدهای خصوصی خود را در مکانی امن به صورت آفلاین نگه دارید.

ایده اصلی ارزهای دیجیتال، حاکمیت شخصی است، مفهومی که نشان می دهد کاربران می توانند به عنوان بانک عمل کنند. اگر پول شما به درستی ایمن باشد، دسترسی به آن دشوارتر از دسترسی به امن ترین و محافظت شده ترین صندوق های بانکی خواهد بود. و اگر موفق به انجام این کار نشوید، این خطر را دارید که کسی کیف پول دیجیتال شما را از راه دور بگیرد.

بنابراین، یادگیری نحوه ایمن سازی صحیح ارز دیجیتال خود یک گام اساسی در سفر شما به دنیای پرماجرا ارز دیجیتال است. و این فقط در مورد ذخیره سازی نیست، امروزه بسیاری از دارندگان ارزهای دیجیتال با برنامه های غیرمتمرکز در دنیای مالی مرکزی سر و کار دارند، بنابراین شما باید یاد بگیرید که چگونه از ارزهای دیجیتال خود با خیال راحت استفاده کنید.

ارز دیجیتال را با خیال راحت بخرید

امروزه مکان‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید ارز دیجیتال بخرید. این فهرست شامل پلتفرم‌های معاملاتی متمرکز، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) ، دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال ، گزینه‌های معاملاتی شخص به فرد و گزینه‌های دیگر است. همه گزینه ها درجه یکسانی از امنیت را ارائه نمی دهند و همه آنها مزایا و معایبی دارند. برای اکثر کاربران، استفاده از پلتفرم های تجاری معتبر مرکزی بهترین ترکیب امنیت و سهولت استفاده را فراهم می کند.

یک پلت فرم معاملاتی امن را انتخاب کنید

برای استفاده از یک پلتفرم معاملاتی، باید وجوه خود را به یک کیف پول حضانت منتقل کنید. بسته به دیدگاه شما، سپردن مسئولیت حفظ سکه های خود به پلتفرم معاملاتی می تواند میزانی از امنیت را برای شما فراهم کند. اگر با کیف پول آشنا نیستید یا با ارزهای دیجیتال تازه کار هستید، ممکن است هنگام استفاده از کیف پول یک صرافی امنیت بیشتری داشته باشید. این از دست دادن تصادفی داده های دسترسی به کیف پول شما و از دست رفتن ارز دیجیتال شما جلوگیری می کند.

اما برخی امنیت ناشی از کنترل مستقیم پول شما را ترجیح می دهند. شاید قبلاً این جمله را شنیده باشید که “اگر کلیدهای شما در دست شما نیست، سکه های شما در دست شما نیستند.” این بدان معناست که اگر شما مالک واقعی کیف پول نیستید، شخص دیگری می تواند ارز دیجیتال شما را کنترل کند. برای اطلاعات بیشتر می توانید بخش ذخیره سازی را در زیر بررسی کنید.

و اگر تصمیم دارید از یک سرویس شخص به فرد یا یک پلت فرم معاملاتی غیرمتمرکز استفاده کنید، چند نشانه وجود دارد که باید به آنها توجه کنید تا مطمئن شوید که سکه های شما ایمن هستند. برای پلتفرم های تجاری غیرمتمرکز، به دنبال حسابرسی از یک منبع معتبر معتبر باشید. بعداً در مورد ممیزی ها به تفصیل صحبت خواهیم کرد. بایننس همچنین یک پلتفرم غیرمتمرکز ارائه می دهد که از امنیت و شهرت شرکت بهره می برد.

و اگر نیاز به استفاده از سرویس شخص به فرد دارید، مطمئن شوید که نیاز به تأیید هویت خریدار و فروشنده دارد. اگر خدمات گارانتی ارائه دهند بهتر است. در حالی که خدمات امانی محافظت کاملی در برابر خطر ایجاد نمی کند، اما نگه داشتن پول شما توسط شخص ثالث محافظت بیشتری برای فروشندگان و خریداران در برابر کلاهبرداری ایجاد می کند.

چگونه حساب خود را ایمن کنیم

اگر برای یک پلتفرم معاملاتی یا هر روش معاملاتی انتخابی خود ثبت نام کرده اید، بهترین شیوه های استاندارد را برای ایمن سازی حساب خود دنبال کنید. این نکات هیچ تفاوتی با توصیه برای حساب بانکی آنلاین یا سایر اطلاعات حساس شما ندارد. با نکات ساده و آسان می توانید از دسترسی افراد دیگر به حساب خود و پول موجود در آن جلوگیری کنید:

1. از رمز عبور قوی استفاده کنید که مرتباً تغییر می کند. رمز عبور نباید حاوی اطلاعات قابل شناسایی شخصی مانند تاریخ تولد شما باشد. مطمئن شوید که رمز عبور برای آن حساب طولانی و منحصر به فرد است و شامل نمادها، اعداد و حروف کوچک و بزرگ است.

2. احراز هویت دو مرحله ای (2FA) را فعال کنید. اگر رمز عبور شما به سرقت رفت، احراز هویت دو مرحله ای با استفاده از تلفن همراه، برنامه Authenticator یا YubiKey به عنوان سطح دوم حفاظت عمل می کند. هنگام ورود به سیستم باید از رمز عبور و احراز هویت دو مرحله ای خود استفاده کنید.

3. مراقب حملات فیشینگ، کلاهبرداری های ایمیلی، رسانه های اجتماعی و پیام های خصوصی باشید. کلاهبرداران اغلب با جعل هویت پلتفرم‌های تجاری و افراد مورد اعتماد سعی در سرقت پول شما دارند . همچنین نباید هیچ نرم افزاری را از منابع ناشناس دانلود کنید، زیرا ممکن است حاوی نرم افزارهای مخرب باشد.

چگونه ارز دیجیتال خود را ایمن ذخیره کنید

هنگامی که ارز دیجیتال را خریدید یا معامله کردید و حساب خود را ایمن کردید، اولویت بعدی شما باید قرار دادن آن در مکانی امن باشد. اگر قرار نیست آن را در پلتفرم معاملاتی بگذارید تا بعداً آن را معامله کنید، تنها گزینه دیگر این است که آن را در یک کیف پول سپرده گذاری کنید . کیف پول ها در مالکیت کلیدهای خصوصی و اتصال آنها به اینترنت متفاوت هستند. انتخاب بین آنها به سطح امنیتی که برای شما راحت است بستگی دارد.

کلید خصوصی چیست؟

یک کلید خصوصی ، مانند هر کلید واقعی، ارز دیجیتال شما را باز می کند تا بتوانید آن را خرج کنید. ایمن سازی و دسترسی به کلید خصوصی یکی از مهم ترین اقدامات امنیت عمومی است. کلید فقط عددی است آنقدر بزرگ – که حدس زدن آن برای کسی غیرممکن است. اگر یک سکه را 256 بار پرتاب کنید و برای تصویر “1” و برای نوع آن “0” بگیرید، در نهایت یک کلید خصوصی دریافت خواهید کرد. در اینجا کلیدی است که ما به تازگی ایجاد کرده ایم. این در قالب هگزادسیمال (با استفاده از اعداد 0 تا 9 و حروف a تا f) برای نمایش مختصرتر کدگذاری شده است

تعداد کلیدهای خصوصی ممکن نزدیک به تعداد اتم های موجود در جهان مشاهده شده است. به طور خلاصه، این یک اصل امنیتی مهم در ارزهای دیجیتال، مانند بیت کوین و اتریوم است. سکه های شما ایمن هستند زیرا در محدوده غیرقابل تصوری پنهان شده اند.

و اگر تا به حال پول دریافت کرده اید، از آدرس های عمومی آگاه خواهید شد که از رشته هایی از اعداد به ظاهر تصادفی نیز تشکیل شده اند. ما این اعداد را با انجام مقداری رمزگذاری روی کلید خصوصی شما به دست می آوریم تا یک کلید عمومی بسازیم که برای دریافت آدرس عمومی هش شده است.

ما در این مقاله به چگونگی انجام این کار نمی پردازیم. اما تنها چیزی که باید بدانید این است که اگرچه ایجاد یک آدرس عمومی با استفاده از کلید خصوصی آسان است، انجام برعکس آن امروزه تقریبا غیرممکن است. بنابراین می توانید با خیال راحت آدرس عمومی خود را در وبلاگ ها، رسانه های اجتماعی و غیره قرار دهید. هیچ کس نمی تواند پول ارسال شده برای آنها را بدون استفاده از کلید خصوصی مربوطه خرج کند.

و اگر کلید خصوصی خود را گم کنید، دسترسی به وجوه خود را از دست خواهید داد. و اگر شخص دیگری کلید شما را بداند، می تواند آن را خرج کند. بنابراین، محافظت از کلید خصوصی خود در برابر چشمان کنجکاو بسیار مهم است .

شایان ذکر است که امروزه کیف پول ها به ندرت فقط یک کلید خصوصی دارند، آنها سلسله مراتبی قطعی (HD) هستند، به این معنی که می توانند حاوی میلیاردها کلید مختلف باشند. و تنها چیزی که باید بدانید عبارت ابتدایی است که مجموعه ای از کلمات است که می توان آنها را خواند و برای ایجاد این کلیدها استفاده کرد.

کیف پول داغ در مقابل کیف پول سرد

کیف پول‌ها به دو دسته کیف‌پول‌های داغ (متصل به اینترنت) و کیف پول سرد (آفلاین) تقسیم می‌شوند. این دو دسته در سطح امنیتی که ارائه می دهند متفاوت است. این دو دسته طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌های مختلف را پوشش می‌دهند. برای چند نمونه به توضیح انواع کیف پول‌های رمزنگاری مراجعه کنید. اکنون به بررسی تفاوت های این دو دسته می پردازیم.

کیف پول های داغ (متصل به اینترنت)

کیف پول داغ به هر کیف پول رمزنگاری شده ای گفته می شود که به اینترنت متصل باشد (مانند کیف پول موبایل و کیف پول دسکتاپ). کیف‌پول‌های داغ معمولاً روان‌ترین تجربه کاربری را ارائه می‌کنند. آنها هنگام ارسال، دریافت یا تجارت ارزهای دیجیتال و توکن ها بسیار راحت هستند. اما این راحتی اغلب به قیمت امنیت تمام می شود.

کیف پول های داغ به دلیل اتصال به اینترنت، ذاتا آسیب پذیر هستند. اگرچه کلیدهای خصوصی در هیچ زمانی منتقل نمی شوند، اما این احتمال وجود دارد که دستگاه شما آسیب ببیند و نیت مخرب بتواند از راه دور به آن دسترسی داشته باشد.

این بدان معنا نیست که کیف پول های داغ کاملاً ناامن هستند – فقط امنیت کمتری نسبت به کیف پول های سرد دارند. با این حال، کیف پول های داغ از نظر قابلیت استفاده عالی هستند و بنابراین به طور کلی برای نگهداری موجودی های کوچک انتخاب ارجح هستند.

کیف پول سرد (آفلاین)

به منظور از بین بردن منابع عظیم تهدید آنلاین، بسیاری تصمیم می گیرند که کلیدهای خود را به طور دائم آفلاین نگه دارند. و این کار را با کیف پول سرد انجام می دهند. برخلاف کیف پول های داغ، کیف پول های سرد به اینترنت متصل نمی شوند. پیش از این، برخی از دارندگان ارزهای دیجیتال یک کیف پول کاغذی داشتند: یک تکه کاغذ چاپ شده که حاوی کلید خصوصی کیف پول بود، معمولاً به شکل یک کد QR. اما اکنون می دانیم که این یک روش خطرناک و قدیمی است. و بهترین گزینه برای ذخیره سازی سرد به صورت آفلاین قطعا کیف پول های سخت افزاری است.

کیف پول های سخت افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری (مانند Trezor One یا Ledger Nano S ) با پیروی از یک اصل مشابه در آفلاین نگه داشتن کلید خصوصی، هدفشان بهبود تجربه کاربر است. این کیف پول ها قابل حمل تر، ارزان تر از یک کامپیوتر تمام عیار هستند و به طور ویژه برای ذخیره ارزهای دیجیتال طراحی شده اند.

و دستگاه های فیزیکی کلیدهای خصوصی شما را به صورت ایمن و بدون نیاز به اتصال به اینترنت ذخیره می کنند. کیف پول های سخت افزاری خوب تضمین می کنند که کلیدهای خصوصی هرگز از سخت افزار خارج نمی شوند. آنها معمولاً در مکان مخصوصی در دستگاه نگهداری می شوند که نمی توان آنها را از آن جدا کرد.
صنعت کیف پول سخت افزاری در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است و در نتیجه ده ها محصول مختلف در بازار عرضه شده است. می‌توانید نظرات این دستگاه‌ها را در آکادمی Binance (Binance) بررسی کنید.

صرافی‌های ارز دیجیتال تجربه بسیار راحت‌تری را برای کاربرانی که علاقه‌ای به نگهبانی شخص ثالث از وجوه خود ندارند، ارائه می‌دهد. یکی از خطرات بازی کردن با بانک برای خود این است که در صورت بروز مشکل، هیچکس نمی تواند شما را نجات دهد.

اگر کلید خصوصی خود را گم کنید، هرگز پول خود را پس نخواهید گرفت. از طرف دیگر، اگر رمز عبور حساب خود را گم کردید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را بازنشانی کنید. با این حال، شما همچنان در معرض خطر سرقت اطلاعات شخصی خود هستید، بنابراین باید مطمئن شوید که اقدامات احتیاطی مناسبی را که در بالا ذکر کردیم برای ایمن سازی حساب خود انجام می دهید.

امن ترین گزینه های ذخیره سازی چیست؟

متأسفانه، هیچ پاسخ واحدی برای این سؤال وجود ندارد. اگر پاسخی وجود داشت، این مقاله بسیار کوتاهتر بود. پاسخ به این بستگی دارد که چقدر آسیب پذیر هستید و چگونه از ارز دیجیتال خود استفاده می کنید.

برای مثال، یک معامله گر فعال که به نوسانات بازار وابسته است، نیازهای متفاوتی نسبت به یک دارنده بلندمدت دارد و اگر سازمانی را اداره می‌کنید که حجم زیادی از پول را مدیریت می‌کند، احتمالاً باید یک کیف پول چند امضایی راه‌اندازی کنید ، زیرا انتقال وجه مستلزم تأیید چندین کاربر است.

در مورد کاربران معمولی، ایده خوبی است که وجوهی را که استفاده نمی کنید در فروشگاه آفلاین ارزهای دیجیتال نگه دارید. اما مطمئن شوید که ابتدا از مقادیر کم تست کرده‌اید تا مطمئن شوید. همچنین باید طبق توصیه‌های ما در بالا، در صورت گم شدن یا خرابی خود، از کلیدهای خود در جای دیگری نسخه پشتیبان تهیه کنید.

کیف پول های آنلاین برای مقادیر اندکی که برای خرید کالاها و خدمات استفاده می کنید عالی هستند. اگر فروشگاه آفلاین ارز دیجیتال شما بیشتر شبیه یک حساب پس انداز است، کیف پول موبایل شما بیشتر شبیه یک کیف پول فیزیکی است که در جیب خود حمل می کنید. در حالت ایده آل، باید مقداری پول در آن قرار دهید که در صورت از دست دادن آن، شما را در معرض مشکلات مالی جدی قرار ندهد.

در موارد وام، ذخیره سازی و تجارت، راه حل های نگهداری بهترین گزینه است. اما قبل از استفاده از پول خود، باید برنامه ای در مورد میزان تخصیص داشته باشید و به یاد داشته باشید که ارزهای رمزپایه بسیار نوسان هستند ، بنابراین هرگز نباید بیش از حدی که می توانید از دست بدهید، سرمایه گذاری کنید.

استفاده ایمن از امور مالی غیرمتمرکز و برنامه های کاربردی غیرمتمرکز

اگر می‌خواهید توکن‌ها را ذخیره کنید، از آنها در بازی‌های بلاک چین استفاده کنید یا در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) شرکت کنید ، باید با برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند سر و کار داشته باشید . کاربران باید به برنامه های غیرمتمرکز اجازه استفاده از وجوه موجود در کیف پول خود را بدهند. این در مورد مثال زیر با استفاده از SushiSwap صدق می کند .

برای مثال، دادن مجوز PancakeSwap به یک برنامه اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های خودکار مانند افزودن تعدادی نشانه به یک استخر را انجام دهد. DApps می تواند اقدامات مختلف را در یک مرحله انجام دهد و در وقت شما صرفه جویی کند. اگرچه این ویژگی مفید است، اما خطراتی دارد که باید مراقب آنها باشید.

اگر خودتان قرارداد هوشمند را مطالعه نکرده باشید و دقیقاً کارکردهای آن را درک نکرده باشید، همیشه این احتمال وجود دارد که یک سوراخ پشتی بتواند توسط کلاهبرداران مورد سوء استفاده قرار گیرد. پروژه ها معمولاً برای اثبات امن بودن قراردادهای هوشمند آنها مورد بررسی قرار می گیرند.

پروژه های هک شده یا مخرب برای انتقال مقادیر زیاد یا نامحدود توکن درخواست مجوز می کنند. کاربران با تجربه کمتر تمایل دارند برای این پروژه ها مجوز بدهند و در نتیجه قربانی کلاهبرداری می شوند. حتی اگر پول خود را به خارج از پلتفرم مالی غیرمتمرکز منتقل کنید، ممکن است پروژه همچنان آن را کنترل کند و بتواند آن را بدزدد. هکرها همچنین می توانند سعی کنند قراردادهای هوشمند را دستکاری کرده و از آنها برای اهداف مخرب سوء استفاده کنند. ما تکرار می کنیم که در صورت دادن مجوز برای پروژه ممکن است خود را در معرض خطر قرار دهید.

شما باید مجوزهایی را که برای دسترسی به کیف پول خود به طور منظم اعطا کرده اید بررسی کنید. اگر از یک سری بایننس هوشمند (BSC) استفاده می‌کنید ، برنامه BscScan حاوی ابزاری برای بررسی توکن‌های مجوز است که به شما امکان می‌دهد هر گونه مجوز اعطا شده و لغو را فاش کنید.

همانطور که در بالا ذکر شد، پروژه‌های حسابرسی شده گزینه‌های امن‌تری برای توکن‌ها و ارزهای دیجیتال شما هستند. و اگر با قراردادهای هوشمند، ذخیره سازی در استخرها یا تامین نقدینگی سر و کار دارید، توصیه می شود همیشه به دنبال پروژه های حسابرسی شده باشید.

ممیزی کدهای قرارداد هوشمند را برای برنامه های غیرمتمرکز تجزیه و تحلیل می کند. حسابرسان به دنبال درهای پشتی، اسکریپت های قابل بهره برداری و مسائل امنیتی هستند. این موارد به بانیان پروژه گزارش می شود و آنها کدها را متناسب با آن تغییر می دهند. هر گونه تغییر به گزارش نهایی اضافه می شود تا فرآیند کامل را به طور شفاف به کاربران نشان دهد. سپس می توان گزارش نهایی را منتشر کرد.

در حالی که فرآیند ممیزی امنیت پروژه را تضمین نمی کند، این احتمال وجود دارد که پول شما با خیال راحت در پروژه نگهداری شود. عاقلانه نیست که پول خود را در پروژه ای سرمایه گذاری کنید که مشمول ممیزی های عمومی نشده است. برخی از قراردادهای هوشمند مبالغ هنگفتی را مدیریت می کنند که این امر آنها را برای هکرها جذاب تر می کند. اگر حسابرسان کدهای این قراردادها را بررسی نکنند، طعمه آسانی برای هکرها خواهند شد.

چگونه از کلاهبرداری جلوگیری کنیم

متأسفانه، ارزهای دیجیتال کلاهبرداران زیادی را به خود جذب می کند. آنها به دنبال سوء استفاده از سایر کاربران و گرفتن ارز دیجیتال آنها هستند و زمانی که پول شما به سرقت رفت، معمولاً راهی برای پس گرفتن آن وجود ندارد. کلاهبرداران از ناشناس بودن ارزهای دیجیتال و این واقعیت که بسیاری از کاربران مستقیماً مقادیر زیادی پول را کنترل می کنند، سوء استفاده می کنند.

شما باید همیشه هوشیار باشید و هرگز برای کاربرانی که نمی شناسید پول ارسال نکنید. همچنین باید هویت هر کسی را که پول برای او ارسال می شود، به دقت بررسی کنید. در اینجا چند کلاهبرداری رایج وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

1. فیشینگ ممکن است ایمیلی از یک پلتفرم تجاری یا سرویس دیگری که استفاده می کنید دریافت کنید و از شما بخواهد وارد سیستم شوید یا اطلاعات شخصی خود را ارائه دهید. اما این پیام ها ممکن است از طرف کلاهبرداری باشد که به دنبال سرقت اطلاعات شماست.

2. پلتفرم های معاملاتی جعلی برنامه های موبایل یا وب سایت هایی که ظاهر یک پلت فرم معاملاتی را تقلید می کنند رایج هستند. هنگامی که اطلاعات حساب خود را وارد کردید، کلاهبرداران از آن برای دسترسی به حساب واقعی شما استفاده می کنند.

3. اخاذی یک کلاهبردار ممکن است بدافزاری را برای شما ارسال کند که فایل های شما را برای باج گیری قفل می کند. برای پرداخت این باج، به احتمال زیاد باید بیت کوین یا ارزهای دیگر را برای کلاهبردار ارسال کنید تا فایل های خود را پس بگیرید. ممکن است حتی پس از ارسال پول نیز فایل های خود را پس نگیرید.

4. طرح‌های هرمی و طرح‌های پونزی ممکن است پیشنهادی برای شرکت در یک پروژه جدید و خرید سکه‌های آن دریافت کنید یا وارد یک معامله ویژه شوید که باید با ارز دیجیتال پرداخت کنید. اما اگر این معامله مانند یک رویا به نظر می رسد، احتمالاً به این دلیل است که واقعاً چنین است. شما باید تحقیقات خود را انجام دهید تا مطمئن شوید جایی که پول خود را سرمایه گذاری می کنید ایمن است.

5. جعل هویت ممکن است شخصی وانمود کند که یک مقام دولتی، یک فرد مورد اعتماد یا حتی دوستان شماست. سپس از شما خواسته می شود که ارزهای رمزنگاری شده یا اطلاعاتی را که معمولاً به کسی نمی دهید ارسال کنید. در این صورت، همیشه هویت شخصی که با شما صحبت می کند، بررسی کنید.

جمع بندی

از نظر امنیت ارزهای دیجیتال، امروزه صنعت بلاک چین اقدامات امنیتی بسیاری را به شما ارائه می دهد. از تجارت گرفته تا ذخیره و استفاده از سکه های خود، این نکات ساده در تضمین پول شما موثر است. از نظر ذخیره سکه های شما، هر راه حلی مزایا و معایب خود را دارد، بنابراین درک مبادلات بین آنها مهم است. و همانطور که ما همیشه توصیه می کنیم، مطمئن شوید که تحقیقات عمیق خود را در هر جایی که پول نقد یا ارز دیجیتال خود را قرار می دهید انجام دهید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید