آموزش ارز دیجیتال

استیبل کوین چیست ؟ و در مورد آن چه باید بدانیم

استیبل کوین دارایی های دیجیتالی هستند که برای تقلید از ارزش ارزهای بانکی مانند دلار یا یورو طراحی شده اند. این به کاربران اجازه می دهد تا ارز را به صورت ارزان و سریع در سراسر جهان منتقل کنند در حالی که قیمت را ثابت نگه می دارند.

ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم همیشه دارای نوسانات قیمتی است و قیمت ثابت ندارد. این قابل پیش بینی است زیرا فناوری بلاک چین هنوز بسیار جدید است و بازارهای ارزهای رمزنگاری شده نسبتاً جوان هستند. این واقعیت که ارزش یک ارز دیجیتال به هیچ دارایی وابسته نیست از دیدگاه بازار آزاد جالب است ، اما در مورد قابلیت استفاده می تواند جای بحث داشته باشد.

استیبل کوین

به عنوان وسیله ای برای تجارت ، ارزهای رمزنگاری شده از نظر فنی عالی هستند. با این حال ، نوسانات ارزش آنها در نهایت آنها را به یک سرمایه گذاری بسیار خطرناک تبدیل کرده است و برای پرداخت ها ایده آل نیست.

اما استیبل کوین ها چنین مشکلی ندارند. این دارایی ها حرکت کمی در قیمت دارند و ارزش دارایی آن ها ثابت است مانند USDT یا همان تتر .  به این ترتیب ، آنها به عنوان یک دارایی مطمئن قابل اعتماد در میان بازارهای ناپایدار عمل می کنند.

روش های مختلفی برای ثابت ماندن ارزش سکه ها وجود دارد. در این مقاله ، برخی از مکانیسم های مورد استفاده ، مزایا و محدودیت های آنها را مورد بحث قرار می دهیم.

استیبل کوین چیست و چگونه کار می کنند؟

چندین استیبل کوین وجود دارد که در اینجا برخی از محبوب ترین انواع استیبل کوین ها آورده شده است.

استیبل کوین با پشتیبانی سکه های بانکی

محبوب ترین انواع استیبل کوین آنهایی هستند که مستقیماً توسط سکه های بانکی 1به1 پشتیبانی می شوند. بانک مرکزی مقداری ارز بانکی به عنوان ذخیره در اختیار دارد و مقدار مناسبی از توکن ها را صادر می کند.

به عنوان مثال ، صادرکننده ممکن است 1 میلیون دلار نگه دارد و 1 میلیون توکن با ارزش دلاری هر سکه توزیع کند. کاربران می توانند آنها را آزادانه مانند توکن ها یا ارزهای دیجیتال معامله کنند و در هر زمان دارندگان آنها می توانند آنها را با دلار آمریکا مبادله کنند.

در اینجا به وضوح درجه بالایی از خطر وجود دارد که نمی توان آن را کاهش داد: در نهایت ، باید به منبع اعتماد کرد. هیچ راهی برای کاربر وجود ندارد که با اطمینان تعیین کند که آیا صادرکننده وجوه پشتیبان دارد یا خیر. در بهترین حالت ، شرکت صادرکننده می تواند تا آنجا که ممکن است در مورد انتشار حسابرسی شفاف سازی کند.

Binance دو سکه استیبل با پشتیبانی ارزهای بانکی ارائه می دهد – BUSD که دلار آمریکا را دنبال می کند و BGB که پوند انگلیس را دنبال می کند.

استیبل کوین های پشتیبانی شده از ارزهای رمزنگاری شده

اعتماد به استیبل کوین های دارای رمزنگاری رو به زوال است ، اما باید توجه داشت که سیاست پولی توسط رای دهندگان به عنوان بخشی از سیستم های حکومتی آنها تعیین می شود . این بدان معناست که شما به یک صادر کننده تنها اعتماد ندارید بلکه اطمینان دارید که همه شرکت کنندگان در شبکه همیشه به نفع کاربران شما عمل خواهند کرد.
برای به دست آوردن این نوع استیبل کوین ، کاربران ارز دیجیتال خود را در قراردادی نگهداری می کنند که توکن ها را منتشر می کند. بعداً ، برای بازگرداندن ضمانت خود ، کاربران استیبل کوین را به همان قرارداد (بدون بهره) می پردازند.

مکانیسم های خاصی که الزام آور را اعمال می کنند بر اساس طرح های هر سیستم متفاوت است. کافی است بگوییم که ترکیبی از نظریه بازی با الگوریتم های بلاک چین به شرکت کنندگان انگیزه می دهد تا قیمت را ثابت نگه دارند.

سکه های پایدار الگوریتمی

استیبل کوین های الگوریتمی توسط بانک یا ارز رمزنگاری شده پشتیبانی نمی شوند . در عوض ، پیوند آنها کاملاً از طریق الگوریتم ها و قراردادهای هوشمند که توکن های صادر شده را مدیریت می کنند.

در اصل در سیستم استیبل کوین الگوریتمی در صورت کاهش قیمت به زیر قیمت سکه بانکی عرضه توکن ها را کاهش می دهد.

اگر قیمت از ارزش ارز بانکی فراتر رود ، توکن ها برای کاهش ارزش استیبل کوین وارد گردش می شوند.

مزایا و معایب استیبل کوین

مزیت اصلی استیبل کوین ها این است که آنها می توانند طرحی را برای معاملات ارائه دهند که مکمل ارزهای دیجیتال باشد. به دلیل سطوح بالای نوسانات ، ارزهای رمزنگاری شده نتوانسته اند به کاربرد گسترده ای در برنامه های روزمره مانند پردازش پرداخت دست پیدا کنند. با ارائه سطوح بالاتری از قابلیت پیش بینی و ثبات ، این سکه های پایدار این مشکل مداوم را حل می کنند.

بسته به نقش آن به عنوان حمایتی در برابر نوسانات ، ممکن است استیبل کوین ها بتوانند در ادغام ارزهای دیجیتالی با بازارهای مالی سنتی نقش ایفا کنند. این دو بازار به عنوان اکوسیستم مجزا با تعامل بسیار کمی وجود دارند. با در دسترس بودن شکل باثبات تری از ارزهای دیجیتالی ، به احتمال زیاد ارزهای دیجیتال در بازارهای وام و اعتباری که تا کنون منحصراً توسط ارزهای بانکی دولتی کنترل می شد ، افزایش می یابد.

استیبل کوین علاوه بر مفید بودن در معاملات مالی ، می تواند توسط معامله گران و سرمایه گذاران برای محافظت از سبد سرمایه گذاری خود استفاده شود. اختصاص درصد معینی از سبد سهام استیبل کوین یک راه موثر برای کاهش ریسک کلی است. در عین حال ، حفظ یک زنجیره ارزش که می تواند برای خرید سایر ارزهای رمزنگاری شده در هنگام کاهش قیمت مورد استفاده قرار گیرد ، می تواند یک استراتژی موثر باشد. به همین ترتیب ، می توان از این سکه ها برای “قفل کردن” استفاده کرد. سودهایی که بدون افزایش نیاز به تبدیل به پول نقد افزایش می یابد.

علیرغم پتانسیل آن برای پشتیبانی گسترده از پذیرش ارز دیجیتال ، هنوز محدودیت های خاصی برای استیبل کوین وجود دارد. ارزهای مختلف بانکی رهن کمتری نسبت به ارزهای دیجیتال معمولی ندارند زیرا یک واحد مرکزی برای نگهداری دارایی های پشتیبان مورد نیاز است. برای ارزهای رمزپایه متعهد و بدون محدودیت ، کاربران باید از جامعه بیشتر (و کد منبع ) برای اطمینان از طول عمر سیستم ها اطمینان کنند. هنوز هم همه اینها فناوری های جدید هستند ، بنابراین به کمی زمان نیاز دارید تا بالغ شوید.

جمع بندی

استیبل کوین ها اگرچه دارای اشکالاتی هستند ، اما جزء مهمی از بازارهای ارزهای رمزنگاری شده هستند. از طریق مکانیزم های مختلف ، این ارزهای رمزنگاری شده می توانند کم و بیش در قیمت های تعیین شده ثابت بمانند. این به آنها اجازه می دهد تا نه تنها به عنوان وسیله ای برای تجارت ، بلکه به عنوان پناهگاهی امن برای معامله گران و سرمایه گذاران مورد استفاده قرار گیرند.

در حالی که در ابتدا برای ارائه ابزار کارآمد مدیریت ریسک به معامله گران طراحی شده بود ، واضح است که کاربردهای استیبل کوین بسیار فراتر از تجارت است. این یک ابزار قدرتمند است که می تواند فضای ارز رمزنگاری شده را به طور کلی تقویت کند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید