برای سرمایه گذاری ارز دیجیتال چه نکاتی را باید بدانید؟

سرمایه گذاری ارز دیجیتال حوزه جدیدی است و هنوز درصد بسیار زیادی از جامعه درک درستی از اینکه بیت‌کوین چیست و چگونه کار می‌کند ندارند. بیشتر این افراد به ارزهای دیجیتال مانند یک سرمایه‌گذاری پرسود می‌نگرند ولی نکته اینجاست که تعداد زیادی از این افراد در حالی سرمایه خودشان را در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند که واقعا نمی‌دانند در حال انجام چه کاری هستند.

– پذیرش ریسک زیاد

درست است که بازار ارزهای دیجیتال گاهی اوقات بسیار پرسود است ولی حقیقت است که این بازار به دلیل شرایط خاصی که دارد دارای ریسک زیادی است.
این ارزها مانند شرکت‌های بورسی نیستند که درآمد داشته باشند و املاک، کارخانه، مواد اولیه و چنین چیزهایی در اختیار داشته باشند. ارزهای دیجیتال چیزی جز یک رشته کد نیستند و هیچ دولتی نیز پشتیبان آنها نیست.

– هیچ‌کس قادر به پیش‌بینی نیست

هیچ قانون، تئوری اقتصادی، الگو یا روندی وجود ندارد که با آن بتوانیم به شکلی کارآمد، بازار ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کنیم. این ارزها فقط براساس عرضه و تقاضا بالا و پایین می‌روند و کنترلی نیز بر آنها نیست. نهادی وجود ندارد که رشد و افت این ارزها را کنترل کند و فاکتورهایی بنیادی بسیار کمی وجود دارد که بتوانید براساس آن، قیمت یک ارز دیجیتال را پیش‌بینی کنید.

– بسیار دقیق باشید

آدرس بیت کوین چیزی شبیه این است: ۱CWAzSPKvU9kpFMbuU7K6YKH4R3ePrxztY
آدرس‌ها از کاراکترهای تصادفی تشکیل شده و وارد کردن یک کاراکتر اشتباه ممکن است باعث شود موجودی بیت‌کوین شما بخطر بیفتد.

شاید این نکته کمی بدیهی به نظر برسد ولی قبل از اینکه کاری را انجام دهید، مطمئن شوید که با آگاهی و هوشیاری کامل در حال انجام آن هستید.  برفرض مثال عدم تجربه شما، شاید باعث شود مقدار بیت‌کوین را اشتباهی وارد و ارسال کنید یا حتی امنیت کیف پول‌تان را به خاطر عدم توجه به موارد امنیتی به خطر بیندازید.
هیچ راه برگشتی برای اشتباهات شما در دنیای ارزهای دیجیتال وجود ندارد،

– بالابردن امنیت حساب‌تان

کیف پول‌های زیادی برای ارزهای دیجیتال بصورت آنلاین، آفلاین و سخت‌افزاری وجود دارد. اما همه این کیف پول‌ها و ابزارها و پلتفرم‌ها معتبر و قابل اتکا نیستند.

تکات: هیچگاه نباید از یک رمز عبور در چندین سایت استفاده کنید. کلیدهای خصوصی (Private keys) که کلید دسترسی شما به کیف پول‌تان است را در جای امنی نگهداری کنید. از حملات فیشینگ آگاه باشید و رمز عبورتان را فقط با چک کردن آدرس سایت وارد کنید. برای نگهداری مبالغ بالای ارز، می‌توانید از کیف پول‌های سخت‌افزاری و یا آفلاین استفاده کنید.

 

– ارز مورد نظر برای سرمایه‌گذاری بشناسید

در دنیای ارزهای دیجیتال عرضه اولیه سکه ICO وجود دارد. عرضه اولیه ارز دیجیتال، به معنای انتشار توکن‌های یک ارز جدید است که معمولا توسط توسعه‌دهندگان آن ارز، طی تبلیغاتی گسترده به عموم معرفی می‌شود.

اما متاسفانه در عرضه‌های اولیه ارز دیجیتال شاهد کلاهبرداری‌های بسیار زیادی هستیم و حتی ارزهایی که به نظر می‌رسد معتبر باشند، پس از مدتی کلاهبردار بودن عوامل آنها محرز می‌شود.

– هیجان را کنار بگذارید

یکی از ویژگی‌های معامله‌گران تازه‌کار خرید و فروش هیجانی در بازار ارزهای دیجیتال است که با دیدن نشانه‌هایی از رشد یا افت قیمت، با هیجان به خرید و یا فروش ارز می‌پردازند و اغلب نیز نتیجه خوبی نمی‌گیرند.

 

– از پونزی دوری کنید

سایت های پونزی سیستم‌هایی هستند که با بهانه پرداخت سود به سرمایه‌گذاران، با شیوه‌های مختلف، سرمایه افراد را جمع آوری می‌کنند و البته در ابتدای کار، سود سرمایه‌گذاران اولیه را نیز پرداخت می‌کنند. این سود از پول سرمایه‌گذاران بعدی تأمین می‌شود و شرکت یا فرد دریافت‌کننده سرمایه نیازی به انجام کار اقتصادی با پول دریافتی ندارد.

 

همچنین بخوانید :

درباره ارز دیجیتال لایت کوین چه می دانیم؟

معرفی ارز دیجیتال Zcash زی کش

معرفی کامل ارز دیجیتال مونرو