آموزش ارز دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

یرن فایننس ؛ ارز دیجیتال یرن فایننس (YFI) چیست؟

یرن فایننس ؛ ارز دیجیتال یرن فایننس (YFI) چیست؟ : ارز دیجیتال اصلی برای پروتکل Yearn.finance است و همچنین یک توکن حاکمیتی است، از زمان راه‌اندازی آن در ماه جولای، در نتیجه تمرکز پروتکل بر استراتژی‌های جمع‌آوری خودکار درآمد ، به یکی از بزرگترین توکن‌های مبتنی بر YFI برای اتریوم تبدیل شده است . به نوعی، می توانید Yearn.finance را به عنوان رباتی در نظر بگیرید که همیشه در تلاش است تا بهترین فرصت های درآمدی را در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در شبکه اتریوم بیابد.

یرن فایننس چیست؟

قبل از اینکه به YFI بپردازیم، ارائه برخی اطلاعات در مورد Yearn.finance – که به آن yEarn نیز گفته می شود، مفید است.

آندره کرونژ در آغاز سال ۲۰۲۰، Yearn.finance را راه‌اندازی کرد ، یک پروتکل مبتنی بر اتریوم که تمرکز آن بر دسترسی کاربران به بالاترین بازده سپرده‌های اتریوم، استیبل کوین‌ها و آلت‌کوین‌ها بود. آندره کرونژ یک توسعه‌دهنده فین‌تک آفریقای جنوبی است که پس از کشف بازدهی متناقض از برنامه‌های مالی غیرمتمرکز مختلف، انگیزه یافت تا Yearn.finance را تأسیس کند.
مدت کوتاهی پس از راه اندازی مورد سوء استفاده قرار گرفت، بنابراین کرونژ پروتکل را اصلاح کرد تا دسته جدیدی از محصولات را در اختیار کاربران قرار دهد.

ویژگی های اساسی یرن فایننس

ویژگی اصلی این پروتکل به عنوان vaults شناخته می شود. این ویژگی به شما امکان می دهد ارزهای رمزنگاری شده را سپرده گذاری کنید و بازدهی کسب کنید. وجوه سپرده گذاری شده از طریق استراتژی مدیریت می شود که سعی در به حداکثر رساندن بازده و به حداقل رساندن ریسک دارد. در زمان راه‌اندازی، خزانه‌ها عمدتاً بر روی استیبل کوین‌ها متمرکز بودند، اما برای پشتیبانی از اتریوم، توکن‌های بیت‌کوین، Chainlink و سایر کوین‌ها گسترش یافتند.

خزانه ها بسیار مهم هستند زیرا هزینه های بالای اجرای تراکنش ها در شبکه اتریوم را کاهش می دهند . با ادغام سرمایه، فقط یک حساب (کنترل از هر خزانه) باید هزینه های معامله (پردازش پرداخت هزینه) به منظور پرداخت جمع آوری درآمد حاصل .
Yearn.finance خدمات دیگری نیز ارائه می دهد.

Yearn.finance در حال حاضر روی محصولات دیگری از جمله yInsure ، یک پروتکل صدور غیرمتمرکز برای کاربران امور مالی غیرمتمرکز، و StableCredit کار می کند که وام دهی و استقراض غیرمتمرکز را تسهیل می کند.

یرن فایننس را بشناسید

Yearn.finance تا جولای پروتکل نسبتا مناسبی بود. پس از اکسپلویت در اوایل سال 2020 و سقوط بازار کریپتو در ماه مارس، بسیاری از کاربران در استفاده از پروتکل جدید در این زمان تردید داشتند.

در حالی که پلتفرم Medium اعلام کرد که YFI “ارزش ذاتی” ندارد، بازار شاهد افزایش سکه ها بوده است. پس از شروع معامله با 3 دلار در Balancer Pool، قیمت این ارز دیجیتال افزایش یافت زیرا سرمایه گذاران به اهمیت کنترل Yearn.finance پی بردند که شروع به کسب ده ها میلیون سپرده شد.

عدم تمرکز پروتکل Yearn.finance

در حالی که YFI به دلیل سپرده ها و سودی که از کاربران جذب می کرد، اهمیت زیادی برای پروتکل Yearn.finance داشت، دلیل دیگری برای وجود این سکه وجود دارد: عدم تمرکز توسعه پروتکل و کنترل آن در بین کاربران.

مکانیسم جمع‌آوری به هر کاربری اجازه می‌دهد – چه 100 دلار داشته باشد و چه 1,000,000 دلار – به طور همزمان و با هزینه یکسانی کوین YFI به دست آورد. این بدان معنی است که هر کاربری ممکن است YFI را برای تأثیرگذاری بر روی Yearn.finance خریداری کند.

از زمان راه اندازی YFI Token، یک پورتال جامع حاکمیتی راه اندازی شده است که در آن دارندگان توکن در مورد تصمیمات مختلف پیشنهاد شده توسط اعضای جامعه رأی می دهند.

دارندگان توکن تصمیم مهمی گرفتند تا بخشی از سود پروتکل را به دارندگان YFI ارائه دهند. هزینه های قابل اعمال در محصولات Yearn.finance به خزانه داری منتقل می شود و سپس بین دارندگان توکن YFI و تیم توزیع می شود. این امر YFI را به یک دارایی سودآور تبدیل می کند که با بیت کوین یا اتریوم متفاوت است.

چرا یرن فایننس مهم است؟

در حالی که بسیاری بر روی اقدامات قیمتی که در YFI انجام می شود تمرکز می کنند، YFI بسیار مهم است زیرا روشی را که پروتکل ها می توانند پذیرش را تحریک کنند تغییر داده است. گفته می‌شود که راه‌اندازی سکه YFI «عادلانه‌ترین راه‌اندازی از زمان بیت‌کوین» است، زیرا هر کسی می‌تواند با پرداخت همان قیمت در تولید سکه شرکت کند.

به جای استفاده از اولین مدل ارائه سکه (ICO) ، که در آن کاربران قیمت تعیین شده ای را برای هر سکه جدید می پردازند، کاربران YFI باید در پروتکل شرکت می کردند. این مکانیسم به جامعه اجازه داد تا پروژه را به سرعت ایجاد کند،

چالش های یرن فایننس

سکه YFI بدون چالش نیست. با توجه به اینکه آندره کرونه برای مدت طولانی مغز متفکر پروتکل Yearn.finance و سکه YFI بوده است، سرمایه گذاران با علاقه شدید به حرکات او نگاه می کنند، به این معنی که اگر او مدتی استراحت کند، بسیاری معتقدند که این یک چالش برای YFI است. به این ترتیب، برخی می گویند که پروژه همچنان حول این عضو کلیدی (حداقل تا حدی) متمرکز است.

این موضوع در ابتدای سال جاری مشخص شد که منابع گزارش دادند که کرونژ می‌خواهد از فضای غیرمتمرکز مالی خارج شود. قیمت YFI در میان نگرانی ها در مورد بسته شدن پروژه به سقوط ادامه داد.

جمع بندی

یرن فایننس پروتکل جالبی است که محصولات منحصر به فردی را در زمینه امور مالی غیرمتمرکز ارائه می دهد. به نظر می رسد آینده امیدوارکننده ای داشته باشد زیرا آنها تیمی از بازاریابان و توسعه دهندگان را استخدام کرده اند، اما فقط زمان نشان می دهد که آیا این پروژه برای مدت طولانی تری در زمینه مالی غیرمتمرکز (DeFi) در یک شبکه موفق خواهد بود یا خیر.

قیمت یرن فایننس :


نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید