آموزش فارکس

ین ژاپن ؛ هر آنچه نیاز دارید در مورد USDJPY بدانید

ین ژاپن ؛ هر آنچه نیاز دارید در مورد ین ژاپن USDJPY بدانید:  محبوب ترین واحد پول آسیا قطعا ین ژاپن است . بر اساس آخرین گزارش بانک پرداخت های بین المللی برای بازار فارکس، ارز ژاپن همچنان سومین ارز پرمعامله در جهان است و 17 درصد از معاملات ارزی را به خود اختصاص داده است

جفت ارز usd jpy چیست؟

واحد پول رسمی ژاپن است و با قانون جدید ارز در سال 1871 به امید تثبیت سیستم پولی در “کشوری که خورشید در آن طلوع می کند” استفاده شد. ین جایگزین سیستم پولی دوران توکوگاوا می شود، یک سیستم پولی پیچیده مبتنی بر مس. “ین” در زبان ژاپنی به معنای یک شی گرد است و نماد واحد پول ین ژاپن ین است.

پس از کاهش ارزش نقره در سال 1873، ین ژاپن اخیراً ارزش خود را در مقایسه با برخی از رقبای اصلی خود مانند دلار آمریکا و دلار کانادا که استاندارد طلا را پذیرفته اند، از دست داده است. سپس، در سال 1987، ین تنها 50 سنت قیمت داشت. ژاپن استاندارد طلا را در سال جاری اتخاذ کرد که منجر به ثبات ارزش پول ژاپن خواهد شد.

ین ژاپن – یک پناهگاه امن

پول ژاپن علاوه بر اینکه سومین ارز پرمعامله در جهان است ، پس از دلار آمریکا و یورو، چهارمین ارز پرمعامله پس از دلار، یورو و پوند انگلیس است. اما شاید مهمتر از همه، ین ژاپن در مواقع عدم اطمینان همراه با اوراق قرضه دولتی، طلا و فرانک سوئیس به عنوان دارایی امن در نظر گرفته می شود.

اما وضعیت ین چگونه است ؟

نرخ بهره بسیار پایین در ژاپن برای مدت طولانی بنابراین دریافت ین برای سرمایه گذاری های دیگر بسیار ارزان است.
سرمایه گذاران ژاپنی نسبت به سرمایه گذاران خارجی ژاپنی بیشتر در معرض دارایی های خارجی قرار دارند. بنابراین، در مواقع عدم اطمینان، بازگشت به پول نقد تقاضا برای ین ژاپن را افزایش می دهد.

ژاپن یکی از بزرگترین و توسعه یافته ترین اقتصادهای جهان است و سیستم اقتصادی آن ثابت کرده است که باثبات است. این باعث افزایش تقاضا برای JPY در مواقع عدم اطمینان می شود. بنابراین، وقتی اخبار دوره‌های عدم اطمینان مانند رکود اقتصادی قریب‌الوقوع، سقوط بازار سهام، همه‌گیری جهانی، درگیری‌های مسلحانه و غیره را می‌شنوید، می‌توانید انتظار حرکت‌های بزرگی را در جفت USD/JPY با بقیه ارزها داشته باشید.

بانک مرکزی ژاپن

در سال 1882، بانک مرکزی ژاپن برای کنترل عرضه پول و جلوگیری از کاهش ارزش ین ژاپن توسط سایر کشورها ایجاد شد. از دهه 1990، اقتصاد ژاپن به دلیل کاهش تورم از یک “بیماری مزمن” رنج می برد و بانک مرکزی ژاپن مجموعه ای از سیاست ها را برای مقابله با مارپیچ کاهش تورم در این کشور آغاز کرد. در سال 1999، بانک های مرکزی ژاپن تعهد خود را به تورم بالای مصرف کننده آغاز کردند و اولین برنامه تسهیل کمی در جهان را راه اندازی کردند.

چه عواملی بر قیمت USD/JPY تاثیر می گذارد؟

برای هر ارز در دنیا عوامل اساسی وجود دارد که می تواند تاثیر جدی بر قیمت آن داشته باشد. ین ژاپن نیز از این قاعده مستثنی نیست.

  • سیاست پولی بانک مرکزی ژاپن
  • احساسات بازار مالی
  • نشانگرهای اقتصادی

سیاست پولی بانک مرکزی ژاپن

همانطور که می دانید، سال ها است که سیاست بانک مرکزی بسیار انبساطی بوده و دارای انگیزه های اقتصادی زیادی مانند:

  • نرخ های بهره منفی
  • برنامه های خرید دارایی
  • کنترل منحنی بازده اوراق قرضه دولتی

کنترل منحنی بازده شامل حفظ بازده اوراق قرضه 10 ساله ژاپن در حدود صفر است، در حالی که نرخ بهره کوتاه مدت منفی است. هدف از این رویکرد عموماً منحنی بازدهی تندتر است که به معنای افزایش شکاف بین بازده اوراق بهادار دولتی کوتاه مدت و بلندمدت است.

رابطه بین اوراق قرضه و واحد پول ژاپن قوی است. به عنوان مثال، اغلب زمانی اتفاق می افتد که قیمت اوراق قرضه ایالات متحده بالا می رود، یعنی بازده آن کاهش می یابد، تقاضا برای ین ژاپن افزایش می یابد. برعکس آن نیز ممکن است صادق باشد.

نرخ های بهره منفی در ژاپن پس از دهه 1990 به این معنی بود که ین برای استقراض بسیار ارزان بود. معامله گران از ین ژاپن کم هزینه برای خرید دارایی های با بازده بالا استفاده می کنند. این به آنها اجازه می دهد تا تفاوت بین نرخ های بهره را از نظر بازده به دست آورند.

احساسات بازار و نرخ ین ژاپن

ین ژاپن یکی از ارزهایی است که بیشتر در معرض احساسات حاکم بر بازار قرار دارد. زمانی که بازارها صعودی هستند، ریسک پذیری به دنبال دارایی های با بازده بالاتر مانند شرکت ها و نفت و ارزهایی مانند دلار استرالیا، نیوزلند و کانادا است. بنابراین، قیمت آنها به دلیل تقاضای بالا افزایش می یابد.

برعکس، وقتی نوبت به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران می‌رسد، آنها بیشتر بر حفاظت از سرمایه خود تمرکز می‌کنند. کسانی که مالک برخی از دارایی های در معرض خطر ذکر شده در بالا هستند، دارایی های پناهندگی با بازده کمتر اما امنیت بالاتر را هدف قرار می دهند. دقیقاً در گروه دارایی ین ژاپن قرار دارد که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

می توان گفت که رابطه معکوس بین ین ژاپن و دارایی های ریسکی مانند سهام وجود دارد. بنابراین، ین به معیار ریسک پذیری در بازارهای مالی تبدیل شده است.

داده های اقتصادی

شاخص های اقتصادی اغلب تأثیر جدی بر نرخ ارز محلی دارند، اما این کاملاً در مورد شاخص های اقتصاد کلان ژاپن صادق نیست. شاخص های اصلی اقتصادی تاثیر جدی بر ین دلار آمریکا یا ین ژاپن در برابر یورو ندارند.

بیایید ببینیم چگونه معامله دلار، ین (USD/JPY) و ین یورو (EUR/JPY) را شروع کنیم. این دو جفت ارز پرمعامله هستند.

JPY سومین ارز پرمعامله است و همچنین یک دارایی امن است. این باید شما را متقاعد کند که تجارت را با ین ژاپن شروع کنید. اما در غیر این صورت، باید توجه داشت که معاملات ارزی با مشارکت ین ژاپن می تواند در تصمیم گیری های معاملاتی دقیق، سودی را برای شما به همراه داشته باشد.

زمان آن رسیده است که به این نکته اشاره کنیم که دومین جفت پرمعامله در جهان USD/JPY است. سایر جفت ارزهای پرمعامله که شامل ین ژاپن می شود عبارتند از:

  • ین یورو (EUR/JPY)
  • ین پوند استرلینگ (GBP/JPY)
  • فرانک سوئیس به ین (CHF/JPY)
  • دلار کانادا (CAD/JPY)
  • دلار استرالیا (AUD/JPY)
  • ین ژاپن (NZD/JPY)

چرا تجارت ین ژاپن بسیار محبوب است؟

قبلاً به برخی از مزایای اصلی تجارت و سرمایه گذاری نقدی به ین ژاپن، امنیت و غیره اشاره کرده ایم. اما بیایید ببینیم که آیا عوامل دیگری وجود دارد که می تواند تعادل را به نفع تجارت فارکس به ارز ژاپن تغییر دهد:

  • شما می توانید 24 ساعت شبانه روز و 5 روز هفته معامله کنید.
  • شما می توانید مناسب ترین دوره های معاملاتی را انتخاب کنید و از افزایش نوسانات استفاده کنید.

استراتژی معاملاتی USD/JPY

اگر فکر می‌کنید که ین ژاپن در برابر دلار آمریکا ارزان‌تر می‌شود، می‌توانید جفت ارز USD/JPY را بخرید و در صورتی که پیش‌بینی شما درست از آب درآمد، از آن بهره ببرید. در عین حال، اگر انتظار دارید که قیمت JPY در برابر دلار کاهش یابد، می توانید ین دلار را بفروشید و اگر درست متوجه شدید، برنده شوید. البته اگر پیش‌بینی‌های شما اشتباه باشد، منجر به ضرر می‌شود.

اما برای اینکه در درازمدت در بازار فارکس موفق باشید، باید یک استراتژی معاملاتی داشته باشید. معامله گران می توانند از تحلیل های بنیادی و تکنیکال برای کمک به تصمیم گیری های آگاهانه تر در معاملات و سرمایه گذاری استفاده کنند. ما در بالا به برخی از عوامل اساسی موثر بر ین ژاپن اشاره کردیم، بنابراین اکنون به تحلیل تکنیکال می پردازیم.

تعیین سطوح حمایت و مقاومت برای اندیکاتورهای فیبوناچی ، شناسایی این روند و استفاده از چند میانگین متحرک برای اندیکاتورهای فنی MACD ، RSI و باند بولینگر بخشی از زرادخانه تحلیل تکنیکال است.

جمع بندی 

JPY محبوب ترین ارز آسیایی است و به عنوان یک ارز امن در نظر گرفته می شود. اغلب اوقات، JPY در مواقع عدم اطمینان مانند بحران مالی، رکود اقتصادی، بیماری همه گیر، درگیری مسلحانه و غیره افزایش می یابد. فرانک نیز یکی از ارزهای ذخیره جهانی است که توسط بانک های مرکزی استفاده می شود.

 

قیمت usd jpy 


نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید