آموزش فارکس

آشنایی با مهمترین خطاهای ذهنی یک معامله گر

در بازار فارکس زیر سوال بردن استراتژی کار بسیار راحتی است حتی اگر قبلا استراتژی را تست کرده باشید و مطمئن باشید که خوب کار می کند. عدم پایبند بودن به پلن معاملاتی می تواند پیامدهای ناگوار زیادی را برای معامله گر داشته باشد. از مشکلاتی که تریدرها به دلیل عدم پایبندی به آن دچار می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم اعتماد کامل به استراتژی

وقتی به کاری اعتماد کامل دارید آن را به راحتی انجام می‌دهید استراتژی معاملاتی شما نیز باید به همین صورت باشد. آن قدر استراتژی خود را تمرین کنید و با آن زندگی کنید که ملکه ذهن شما شود و به اطمینان قلبی دست پیدا کنید.

اعتماد داشته باشید که دنبال کردن استراتژی شما نتایج خارق العاده ای به همراه خواهد داشت و هر کاری خارج از چارچوب آن منجر به ضررهای و جبران ناپذیر خواهد شد این کار فقط با تمرین زیاد در شما پدید خواهد آمد چیزی که خیلی از تریدرها انجام نمی‌دهند.

برای معامله با پول واقعی باید استراتژی خود را حداقل 2 ماه به صورت دمو یا آزمایشی‌ترید کنید. در تمام این مدت گزارش نویسی و بررسی کارنامه معاملاتی خود را نیز در دستور کار داشته باشید.

 

 

آماده نبودن ذهن

ممکن است سبک زندگی شما بسیار شلوغ باشد و زمان‌های کمی را بتوانید به ترید اختصاص دهید. در این صورت پیشنهاد می‌کنم دنبال شغل دیگری بگردید. تریدینگ در فارکس را به عنوان شغل دوم درآمد اول معرفی می‌کنند اما واقعاً این طور نیست.

برای ترید کردن باید حسابی وقت گذاشت باید ذهن شما در تمام طول روز آماده شکار موقعیت‌های معاملاتی مختلف باشد با ذهنی که درگیر امری دیگری است نمی‌توان با آمادگی کامل چارت را مشاهده کرد سپس با تحلیل منصفانه وارد بازار شد. ذهنی که درگیر است جز ضرر در بازارهای مالی نتیجه‌ی دیگری برای شما نخواهد داشت.

معامله در زمان‌هایی که عصبانی یا بیمار هستید

اگر در حال رانندگی در ترافیک مانده‌اید و از رانندگی بد سایر افراد عصبی می‌شوید، نباید تا انتهای روز ترید کنید. اگر با یک همکار یا دوست در طول روز بحث می‌کنید، ترید کردن تا فردا بر شما بد خواهد بود اگر دچار سرماخوردگی شده‌اید، سردرد دارید، پا درد دارید، دندان درد دارید و یا هر بیماری دیگری، تا زمان درمان کامل نباید معامله کنید. دلیل هم کاملاً روشن است، بیماری و عصبی بودن، منجر به درگیر شدن قسمت‌هایی از مغز شما می‌شود که شما برای تحلیل دقیق بازار به آن نیاز دارید.

نگذارید معاملات قبلی برروی قضاوت شما تاثیر بگذارد

یک معامله گر تازه کار در فارکس با هر سودی که کسب می‌کند خوشحال می‌شود و با هر ضرری که می‌کند ناراحت می شود اگر به نظر شما این مورد طبیعی است باید بگویم که شما هم یک معامله گر تازه کار هستید و تا کسب سود مستمر تا بازار کلی راه دارید.

تجربه هر نوع احساسی در بازار اشتباه است شما می‌بایست به یک شخص کاملاً خونسرد تبدیل شوید که نه با سود کردن خوشحال می‌شود نه با ضرر کردن ناراحت. زیرا در آن صورت با هر سودی که می‌کنید، اعتماد به نفستان بالا می‌رود و احتمال اشتباه در معاملات بعدی افزایش پیدا می‌کند با هر ضرر هم اعتماد به نفستان پایین می‌آید و باز هم احتمال اشتباه کردنتان بیشتر می‌شود.

معامله خارج از چارچوب قوانین استراتژی

انسان‌ها به دو دسته فرمان بردار و فرمان ناپذیر تقسیم می‌شوند. اگر شما با دنبال کردن قوانین به طور کلی مشکلی ندارید که می‌توانید این پاراگراف را کلاً نادید بگیرید. اما بسیارند کسانی که از پیروی کردن قوانین، چه به صورت خودآگاه و چه به صورت ناخودآگاه بیزارند.

ترید کردن برای این قبیل افراد کار بسیار دشواری است این افراد با مشاهده یک اتفاقی که دوبار پشت سر هم در بازار بیافتد، سریعاً نتیجه گیری می‌کنند و در استراتژی خود دست می‌برند و در یک سیکل معیوبی می افتند که هیچ انتهای خوبی ندارد.

سخن آخر

معامله گری به صورت عام با اشتباه کردن و خطای بسیار عجین شده است. راهی جز خطا کردن ندارید. بنابراین برای موفقیت در این شغل بهتر است که از اشتباهات خود درس بگیرید. در غیر اینصورت این اشتباهات آن قدر تکرار می‌شوند که نهایتاً یک ریال هم در جیبتان نماند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید