آموزش ارز دیجیتال

استخر ماینینگ (استخراج) چیست ؟ + ویدیو

استخر ماینینگ (استخراج) چیست ؟ : زمانی هر شخصی می توانست به تنهایی به استخراج بیت کوین بپردازد اما پس از مدتی که سختی شبکه بیت کوین افزایش یافت ماینینگ کار دشواری شد و به همین دلیل استخرهای ماینینگ به وجود آمدند. استخر ماینینگ در واقع جایی است که ماینرها از هر جای دنیا کنار هم جمع شده اند و توان محاسباتی خود را در آن استخر به اشتراک می گذارند تا بلاک بلاکچین را تولید کنند و با این کار جایزه دریافت کنند.

مشاهده ویدیو آموزشی :

 

اگر قصد دارید به یک استخر بپیوندید، می‌توانید به آن به چشم یک لاتاری نگاه کنید، احتمال برنده شدن و نشدن کاملا مساوی است. اگر قصد دارید تنهایی شروع به استخراج کنید،  پس نیازی نیست که پاداش خود را با کسی به اشتراک بگذارید، اما باید این را هم در نظر بگیرید که شانس پاداش گرفتن شما کاهش می‌یابد زیرا مشخص نیست که توان محاسباتی شما به میزانی باشد که بتوانید مسائل ریاضیاتی را حل کنید. استخرها به دلیل توانایی در حل بلاک‌های بیشتر، شانس گرفتن پاداش را افزایش می‌دهند اما در این حالت پاداش به دست آمده بین تمام اعضا تقسیم می‌شود و شما از تولید یک بلاک ۱۲.۵ بیت کوین را به طور کامل دریافت نمی کنید. بلکه همانطور که بیان شد به میزان اشتراک گذاری منابع خود جایزه هم دریافت می کنید.

 

 

یکی از مزایای استخر ماینینگ برای خیلی از ماینرها آن است که پیوستن به استخر یک جریان ثابت از درآمد را ایجاد می‌کند. شما می توانید انتخاب کنید که درآمد شما به چه نحوی برای شما واریز شود. در بازه زمانی کوتاه مدت و یا پس از زمان مشخصی. این امر باعث می شود ماینرها درآمد ثابتی داشته باشند. ماینرهای که به استخرهای ماینینگ ملحق می شوند هزینه کمتری نسبت به ماینرهای انفرادی می پردازند.

معایب: استخرها ممکن است با مشکلی مواجه شوند و اقدامات آنها با وقفه همراه باشد و یا برای چندین ساعت فعالیتی نداشته باشند. این امر باعث می شود ماینر فرصت کمتری برای استخراج بلاک داشته باشد و متضرر شود. مسائلی نظیر کارمزد استخرها و یا روش های پرداخت پاداش برای بسیاری از ماینرها خوشایند نیست زیرا این استخرها خود گزینه هایی برای پرداخت ارائه می دهند و این امر می تواند یکی از معایب استخر ماینینگ محسوب شود.

مشکلات ارز

باید توجه داشت که توان محاسباتی یک استخر نباید بیش از ۵۱٪ از توان محاسباتی کل شبکه باشد. اگر یک استخر به کنترل بیش از ۵۱٪ از محاسبات شبکه برسد، به لحاظ نظری، موجب تخریب کل شبکه و حمله ۵۱ درصدی به آن شبکه می‌شود. در اوایل سال ۲۰۱۴، بسیاری از نگرانی‌ها مبنی بر این بود که استخر بیت کوین GHash.io در حال نزدیک شدن به این آستانه است و به همین دلیل بسیاری از ماینرها از این استخر جدا شدند تا موجب حمله ۵۱ درصدی به شبکه بیت کوین نشوند.

در مورد بیتکوین، سطح دشواری فعلی تا حدی بالا است که برای ماینر‌های انفرادی تقریبا غیرممکن است که از استخراج کردن سودی به دست بیاورند مگر اینکه یک گاراژ پر از دستگاه های اسیک (ASIC) داشته باشند.

اگر یک تازه کار هستید، پیوستن به یک استخر راه عالی برای به دست آوردن پاداش کم در مدت زمان کوتاه است. در واقع، استخرها راهی برای تشویق ماینرهای کوچک ایجاد می‌کنند تا آن‌ها را همیشه درگیر نگه دارند.

 

پاداش استخر ها

زمانی که می‌خواهید تصمیم بگیرید کدام استخر ماینینگ برای پیوستن مناسب است، باید بررسی کنید هر استخر ماینینگ چه مبلغی از پاداش را با شما به اشتراک می‌گذارد و نحوه پرداخت آن به چه صورت است.

روش های مختلفی وجود دارد که پس از اضافه شدن بلاک به بلاک چین، جایزه را توزیع کند. چند مورد از ساختارهای جایزه دهی استخر عبارتند از:

پرداخت به ازای هر سهم یا PPS: رویکرد PPS به عنوان یکی از اولین ساختارهای جایزه دهی استخرها، پرداخت آنی را به ازای هر سهم پازل رمزنگاری حل شده ارائه می‌دهد. پرداخت سود از موجودی استخر ماینینگ انجام می‌شود.

پرداخت کامل به ازای هر سهم یا FPPS: رویکرد FPPS علاوه بر جایزه دهی استخراج بلاک، به ماینرها امکان می‌دهد تا از کارمزد تراکنش ها برخوردار شوند. کارمزد تراکنش برای دوره خاص محاسبه می‌شود، به جایزه بلاک اضافه می‌شود و بر اساس مدل PPS به ماینرها توزیع می‌شود.

 

خود استخر‌ها نیز معمولا بین ۱ تا ۱۰ درصد از سهم شما را برمی‌دارند. البته بعضی از استخرها هم هیچ درصدی برای خود نمی‌گیرند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید