یونی سواپ ؛ Uniswap چیست ؟

Uniswap

یونی سواپ ؛ Uniswap چیست ؟ و در مورد آن چه می دانید : مجموعه ای از برنامه های رایانه ای است که بر روی بلاکچین Ethereum اجرا می شود و امکان تبادل نشانه ها را به صورت غیرمتمرکز فراهم می کند. معامله گران می توانند رمز ارز Ethereum را در Uniswap معامله کنند بدون اینکه به سرمایه های شخصی اعتماد کنند. در همین حال ، هرکسی می تواند ارز رمزنگاری شده خود را به ذخایر خصوصی موسوم به استخر نقدینگی وام دهد. در ازای تأمین پول به این استخرها ، آنها مبلغی دریافت می کنند.

معرفی یونی سواپ

تا زمانی که سیستم عامل تجاری رمز ارزها مرکزی است نمی توان آن تعریف غیر متمرکز واقعی را برای رمز ارزها در نظر گرفت، با این وجود سیستم عامل های موازی وجود دارند که به صورت پروتکل های غیر متمرکز ساخته می شوند . سیستم عامل های تجارت غیرمتمرکز (DEX) برای تسهیل تجارت به واسطه ها یا متولیان وجوه شما احتیاج ندارند. با توجه به محدودیت های ذاتی فناوری بلاکچین ، ساخت سیستم عامل های تجاری غیرمتمرکز که واقعاً با همتایان متمرکز خود رقابت می کنند دشوار بوده است. بیشتر سیستم عامل های تجارت غیرمتمرکز می توانند از نظر عملکرد و تجربه کاربر بهبود یابند.

بسیاری از توسعه دهندگان به فکر راه های جدید برای ایجاد یک پلت فرم تجاری غیرمتمرکز بوده اند و یونی سواپ در صف مقدم این سیستم عامل ها بوده است. درک نحوه عملکرد Uniswap دشوارتر از درک هر پلت فرم تجاری غیرمتمرکز سنتی است ، اما در اینجا خواهیم دید که این مدل مزایای جذابی را ارائه می دهد.

در نتیجه این نوآوری ، یونی سواپ به یکی از موفق ترین پروژه ها تبدیل شده و بخشی از جنبش غیرمتمرکز مالی (DeFi) است .
بیایید ببینیم پروتکل یونی سواپ چیست ، چگونه کار می کند و چگونه می توانید رمزها را روی آن صرفاً با استفاده از کیف پول Ethereum رد و بدل کنید.

Uniswap

Uniswap چیست؟

یونی سواپ یک پروتکل تجارت غیرمتمرکز است که بر روی Ethereum ساخته شده است . به عبارت دقیق تر ، این یک پروتکل نقدینگی خودکار است. هیچ لیست سفارش یا حزب اصلی دیگری که برای انجام معاملات مورد نیاز باشد وجود ندارد . Uniswap با درجه بالای عدم تمرکز و مقاومت در برابر سانسور به کاربران امکان تجارت بدون واسطه را می دهد. Uniswap یک برنامه منبع باز است و می توانید آن را در Uniswap GitHub بررسی کنید.

اما معاملات بدون لیست تقاضا چگونه انجام می شوند؟ یونی سواپ با مدلی کار می کند که شامل ایجاد نقدینگی توسط تأمین کنندگان نقدینگی است. این سیستم یک مکانیسم قیمت گذاری غیرمتمرکز را ارائه می دهد که اساساً عمق لیست سفارشات را کاهش می دهد و ما بعداً جزئیات بیشتری در مورد نحوه عملکرد آن ارائه خواهیم داد. در حال حاضر ، فقط توجه داشته باشید که کاربران می توانند به راحتی بین رمز ارزهای ERC-20 بدون نیاز به لیست سفارش مبادله کنند. از آنجا که Uniswap غیرمتمرکز است ، هیچ فرایند لیست بندی وجود ندارد ، اما هر توکن ERC-20 می تواند راه اندازی شود به شرط آنکه مجموعه نقدینگی در دسترس معامله گران باشد. در نتیجه این ، Uniswap هیچ هزینه لیست نیز دریافت نمی کند ، یعنی پروتکل یونی سواپ ، تا حدی به عنوان یک کالای عمومی عمل می کند.

یونی سواپ چگونه کار می کند؟

Uniswap ساختار سنتی تجارت دیجیتال را به دلیل نداشتن لیست سفارش پشت سر می گذارد. با طرحی به نام Fixed Product Market Maker که مدلی متفاوت از مدل Automated Market Maker (AMM) است کار می کند. سازنده خودکار بازار یک قرارداد هوشمند است که ذخایر نقدینگی (یا استخرهای نقدینگی) را که معامله گران می توانند تجارت کنند ، نگهداری می کند. بودجه این ذخایر توسط تأمین کنندگان نقدینگی تأمین می شود و تأمین کننده نقدینگی می تواند هرکسی باشد که ارزش معادل دو نشانه را به مجموعه نقدینگی واریز کند. در عوض ، بازرگانان هزینه ای را به استخر پرداخت می کنند و سپس با توجه به سهم آنها در استخر ، به تأمین کنندگان نقدینگی توزیع می شود. در زیر این مکانیسم عمل را با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد.

ارائه دهندگان نقدینگی با واریز ارزش معادل دو توکن ، یک بازار ایجاد می کنند ، این می تواند ETH و یک توکن ERC-20 باشد. این مجتمع ها معمولاً از ارزهای پایدار مانند DAI یا USDC یا USDT تشکیل شده اند ، اما این الزامی نیست. در عوض ، تأمین کنندگان نقدینگی “نشانه نقدینگی” دریافت می کنند که نشان دهنده سهم آنها از کل ذخیره نقدینگی است. این نشانه ها را می توان در مقابل سهامی که در استخر نشان می دهند ، بازخرید کرد.

بیایید به مجموعه نقدینگی ETH / USDT نگاهی بیندازیم. ما بخش ETH استخر x و بخش USDT استخر y را صدا خواهیم کرد. Uniswap این دو مقدار را گرفته و مقدار یک را در دیگری ضرب می کند ، برای محاسبه نقدینگی کل استخر ، ما این را k می نامیم . ایده اصلی در پشت Uniswap این است که k باید ثابت بماند ، به این معنی که نقدینگی کل استخر ثابت است. بنابراین ، معادله کل نقدینگی در استخر عبارت است از:
x * y = k بنابراین ، چه اتفاقی می افتد که کسی بخواهد تجارت کند؟

بیایید بگوییم آلیس با استفاده از مجموعه نقدینگی ETH / USDT 1 ETH به قیمت 300 USDT خریداری می کند. با این کار ، این بخش USDT از حجم نقدینگی را افزایش می دهد و قسمت ETH استخر را کاهش می دهد ، که در واقع به این معنی است که قیمت ETH در حال افزایش است ، چرا؟ زیرا بعد از این معامله ، میزان ETH در استخر کاهش می یابد ، در حالی که می دانیم کل نقدینگی ( k ) باید ثابت بماند. این مکانیزم است که قیمت گذاری را تعیین می کند. در نهایت ، قیمت پرداخت شده برای ETH به میزان تغییر یک تجارت خاص نسبت بین x و y بستگی دارد.

شایان ذکر است که این مدل در مقیاس خطی اندازه گیری نمی شود. در حقیقت ، هرچه تقاضا بیشتر باشد ، تغییر تعادل بین x و y بیشتر خواهد بود. این بدان معنی است که سفارشات بزرگ در مقایسه با سفارشات کوچکتر به طور قابل توجهی گران می شوند و در نتیجه میزان لغزش بیشتر و بیشتر می شود. این همچنین بدان معنی است که هرچه حجم نقدینگی بزرگتر باشد، پردازش سفارشات بزرگ راحت تر است. چرا؟ زیرا در این حالت جابجایی بین x و y کوچکتر است.

فناوری پشت یونی سواپ تاکنون پیشرفت های زیادی را دیده است و اگر از Uniswap استفاده کرده اید به احتمال زیاد از Uniswap v2 استفاده کرده اید. با این حال ، همیشه پیشرفت های جدیدی در حال پیشرفت است و در زیر ما تأثیرگذارترین به روزرسانی هایی را که یونی سواپ ورژن 3 ارائه داده است بررسی خواهیم کرد.

کارایی سرمایه

یکی از مهمترین تغییراتی که Uniswap v3 ایجاد می کند مربوط به بازده سرمایه است. بیشتر مدلهای سازنده بازار خودکار فاقد کارایی سرمایه هستند – یعنی بیشتر پول موجود در آنها در هر زمان استفاده نمی شود ، به دلیل ویژگی ذاتی مدل x * y = k که قبلاً بحث کردیم. به روشی ساده ، هرچه نقدینگی موجود در استخر بیشتر باشد ، حجم سفارشاتی که سیستم می تواند در بازه قیمتی بیشتری به آنها پاسخ دهد ، بیشتر خواهد بود. با این حال ، تأمین کنندگان نقدینگی در این استخرها به طور عمده نقدینگی را در یک منحنی قیمت (محدوده) بین 0 و بی نهایت تأمین می کنند. در صورت تحقق سناریویی که در آن دارایی موجود در استخر پنج بار ، ده برابر یا صد برابر شود ، تمام سرمایه ای که در آن وجود دارد ذخیره می شود.

اگر این اتفاق بیفتد ، آن دارایی های خاموش تضمین می کنند که نقدینگی باقیمانده در آن قسمت از منحنی قیمت همچنان وجود داشته باشد. این بدان معناست که فقط قسمت کمی از نقدینگی موجود در استخر در جاهایی قرار دارد که بیشتر معاملات انجام می شود.

به عنوان مثال ، یونی سواپ در حال حاضر حدود 5 میلیارد دلار نقدینگی در انتظار دارد ، در حالی که حجم معاملات تنها 1 میلیارد دلار در روز است. ممکن است فکر کنید که این یک روش مناسب و کارآمد برای کار نیست.

ارائه دهندگان نقدینگی اکنون می توانند محدوده قیمت سفارشی را که می خواهند برای آنها نقدینگی فراهم کنند. این امر منجر به نقدینگی متمرکز بیشتر در محدوده قیمتی می شود که بیشترین فعالیت تجاری در آن انجام می شود. یعنی یونی سواپ v3 یک روش کاملاً ابتدایی برای ایجاد یک لیست سفارش زنجیره ای در بستر Ethereum است ، جایی که سازندگان بازار می توانند تصمیم بگیرند نقدینگی را در محدوده قیمتی که تعیین می کنند ارائه دهند. لازم به ذکر است که این تغییر ، طرفداران سازنده حرفه ای بازار را نسبت به شرکت کنندگان در معاملات کم حجم ترجیح می دهد. جذابیت مدل سازنده خودکار بازار این است که هرکسی می تواند نقدینگی را تأمین کند و پول خود را اداره کند.

اکنون می فهمیم که موقعیت هر ارائه دهنده نقدینگی Uniswap منحصر به فرد است زیرا هر سپرده گذار می تواند دامنه قیمت خود را تعیین کند. این بدان معناست که موقعیت های ارائه دهندگان نقدینگی یونی سواپ دیگر قابل تعویض نیستند. در نتیجه ، هر موقعیت تأمین کننده نقدینگی اکنون با یک رمز غیر قابل تعویض (NFT) نشان داده می شود. یکی از مزایای نمایندگی موقعیت ارائه دهندگان نقدینگی یونی سواپ با رمز ارز ، نحوه استفاده از آن در سایر بخشهای سیستم های مالی غیرمتمرکز است.

هزینه معاملات در Ethereum در یک سال گذشته سر به فلک کشیده است ، و باعث شده استفاده از یونی سواپ برای بسیاری از کاربران کوچک غیر اقتصادی باشد.

Uniswap v3 همچنین در راه حل مقیاس گذاری لایه لایه 2 به نام Optimistic Rollup استفاده می شود ، که یک روش عالی برای مقیاس گذاری قراردادهای هوشمند است در حالی که هنوز از امنیت شبکه Ethereum برخوردار هستید. این استفاده باید منجر به افزایش قابل توجه حجم معاملات و کاهش قابل توجه هزینه های کاربران شود.

 

ضرر غیر دائمی چیست؟

همانطور که بحث کردیم ، ارائه دهندگان نقدینگی برای تأمین نقدینگی به بازرگانانی که می توانند بین رمزها تعویض شوند ، هزینه دریافت می کنند . آیا مورد دیگری وجود دارد که تأمین کنندگان نقدینگی باید از آن آگاه باشند؟ بله ، تاثیری به نام ضرر غیر دائمی وجود دارد.

فرض کنید آلیس 1 ETH و 100 USDT به استخر Uniswap واریز کند. از آنجا که جفت رمز باید یک مقدار برابر داشته باشد ، این بدان معنی است که قیمت ETH 100 USDT است. در همین حال ، در مجموع 10 ETH و 1000 USDT در استخر وجود دارد – بقیه توسط سایر تأمین کنندگان نقدینگی مانند آلیس تأمین می شود. این بدان معناست که آلیس 10٪ سهام این مجموعه را در اختیار دارد و کل نقدینگی در این مورد ( k ) 10،000 است.

اگر قیمت ETH تا 400 USDT افزایش یابد چه اتفاقی می افتد؟ به یاد داشته باشید که کل نقدینگی موجود در استخر باید ثابت بماند. اگر ETH اکنون برابر با 400 USDT باشد ، این بدان معنی است که نسبت بین میزان ETH و مقدار USDT در استخر تغییر کرده است ، زیرا در واقع اکنون 5 ETH و 2،000 USDT در استخر وجود دارد. چرا؟ معامله گران USDT را به استخر اضافه می کنند و ETH را از آن حذف می کنند تا زمانی که این نسبت ارزش صحیح قیمت را منعکس کند ، به همین دلیل است که مهم است درک کنیم که k ثابت است. بنابراین ، آلیس تصمیم گرفت پول خود را برداشت و با توجه به سهم خود 10٪ از استخر را بدست آورد. در نتیجه ، شما 0.5 ETH و 200 USDT دریافت می کنید ، در مجموع 400 USDT ، به نظر می رسد سود خوبی داشته است. اما صبر کنید ، اگر او پول خود را در استخر نمی گذاشت چه اتفاقی می افتاد؟ 1 ETH و 100 USDT خواهد داشت که در مجموع 500 USDT خواهد بود.

در حقیقت ، بهتر بود آلیس ارز رمزنگاری شده خود را نگه داشته باشد تا اینکه آن را به استخر یونی سواپ واریز کند. در این حالت ضرر غیر دائمی اساساً هزینه فرصت انباشت توکن است که قیمت آن در حال افزایش است. این فقط به این معنی است که با واریز پول به Uniswap به امید کسب هزینه ، ممکن است آلیس فرصت های دیگر را از دست بدهد. توجه داشته باشید که این اثر بدون در نظر گرفتن اینکه قیمت از زمان واریز در حال تغییر است ، کار می کند. این یعنی چی؟ اگر قیمت ETH در مقایسه با زمان واریز کاهش یابد ، ممکن است زیان ها نیز بزرگ شود.

اما چرا ضرر دائمی نیست ؟ از آنجا که اگر قیمت توکن های موجود در استخر به قیمت اول که به استخر اضافه می شوند برگردد ، اثر کاهش می یابد و همچنین از آنجا که تأمین کنندگان نقدینگی کارمزد دریافت می کنند ، ممکن است زیان با گذشت زمان جبران شود. با این حال ، تأمین کنندگان نقدینگی باید قبل از افزودن بودجه به مجموعه ، از این موضوع آگاه باشند.

 

Uniswap چگونه درآمد کسب می کند؟

در واقع ، آن سود نمی کند. Uniswap یک پروتکل غیرمتمرکز است که هیچ نشانه اصلی ندارد ، همه هزینه ها به تأمین کنندگان نقدینگی تعلق می گیرد و هیچ یک از بنیان گذاران سهمی از معاملات انجام شده از طریق این پروتکل را دریافت نمی کنند. در حال حاضر ، هزینه معاملات پرداخت شده به تأمین کنندگان نقدینگی 0.3٪ در هر معامله است ، این هزینه به طور خودکار به مجموعه نقدینگی اضافه می شود ، اما تأمین کنندگان نقدینگی می توانند هر زمان که بخواهند آن را بازیابی کنند. هزینه ها با توجه به سهم هر یک از تأمین کنندگان نقدینگی در مجموعه توزیع می شود.

 

رمز یونی سواپ (UNI)

UNI رمز اصلی پروتکل Uniswap است و به صاحبان آن حقوق حاکمیت می دهد ، به این معنی که دارندگان UNI می توانند در مورد تغییرات پروتکل رای دهند. ما قبلاً در مورد چگونگی عملکرد پروتکل به عنوان یک کالای عمومی بحث کردیم و رمز UNI این ایده را تقویت می کند. هنگام ایجاد پروتکل ، یک میلیارد نشانه UNI ضبط شد که 60٪ از آن به اعضای موجود جامعه Uniswap توزیع می شود ، در حالی که 40٪ در طی چهار سال در اختیار اعضای تیم ، سرمایه گذاران و مشاوران قرار می گیرد.

بخشی از توزیع به اعضای جامعه از طریق استخراج نقدینگی انجام می شود ، به این معنی که توکن های UNI به کسانی که نقدینگی استخرهای یونی سواپ زیر را تأمین می کنند توزیع می شود:

ETH / USDT

ETH / USDC

ETH / DAI

ETH / WBTC

اما اعضای جامعه Uniswap چه کسانی هستند؟ همه آنها آدرسهای Ethereum هستند که با قراردادهای یونی سواپ تعامل کرده اند.

جمع بندی :

یونی سواپ  یک پروتکل تجاری نوآورانه است که بر روی پلتفرم Ethereum ساخته شده است و به هر کسی که کیف پول Ethereum داشته باشد اجازه می دهد بدون دخالت هیچ یک از طرف های مرکزی ، نشانه ها را تجارت کند.
گرچه این فناوری دارای نواقصی است ، اما ممکن است پیامدهای جالبی برای آینده مبادله رمزهای غیر اعتماد داشته باشد. هنگامی که راه حل های مقیاس پذیری Ethereum 2.0 در شبکه فعال و فعال شوند ، Uniswap احتمالاً از آنها نیز بهره مند خواهد شد.

قیمت لحظه ای یونی سواپ Uniswap