آموزش ارز دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال Curve چیست ؟ (Curve Finance) + قیمت

Curve Finance یک پلتفرم صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که بر روی شبکه اتریوم اجرا می شود و به طور خاص برای تبادل بین استیبل کوین ها طراحی شده است. تنها چیزی که نیاز دارید یک کیف پول اتریوم و مقداری وجوه است و می توانید استیبل کوین های مختلف را با کارمزد کم و لغزش کمی مبادله کنید.

می‌توانید Curve را به‌عنوان «یک‌سواپ برای استیبل‌کوین‌ها» در نظر بگیرید و به لطف فرمول قیمت‌گذاری آن، برای مبادله نسخه‌های مختلف سکه‌های توکن‌شده نیز مفید است.

مقدمه: سازندگان بازار خودکار تأثیر زیادی بر فضای ارزهای دیجیتال داشته اند. پروتکل‌های نقدینگی مانند Uniswap ، Balancer و PancakeSwap به هر کسی اجازه می‌دهد تا یک بازارساز شود و در جفت‌های مختلف بازار کارمزد دریافت کند. آیا بازارسازان خودکار واقعاً می توانند با پلتفرم های متمرکز رقابت کنند؟ شاید، اما یک بخش وجود دارد که پتانسیل عظیم آنها در آن مشهود است – و آن تجارت استیبل کوین است.

Curve Finance چیست؟

Curve Finance یک پروتکل سازنده بازار خودکار است که به طور ویژه برای مبادله بین استیبل کوین‌ها با کارمزد کم و حداقل لغزش طراحی شده است. همچنین یک تجمیع کننده نقدینگی غیرمتمرکز است که به هر کسی اجازه می دهد دارایی های خود را به بسیاری از استخرهای نقدینگی مختلف اضافه کند و کارمزد دریافت کند.

اگر مقاله ما را در مورد یک بازارساز خودکار خوانده باشید ، می دانید که بازارسازان خودکار به جای فهرست سفارش، با یک الگوریتم قیمت گذاری کار می کنند . به دلیل روشی که معادله قیمت گذاری در Curve کار می کند، می تواند برای مبادله بین توکن هایی که در محدوده قیمتی نسبتاً مشابهی باقی می مانند بسیار مفید باشد.

این بدان معنی است که نه تنها برای مبادله بین استیبل کوین، بلکه برای نسخه‌های مختلف توکن شده سکه‌ها نیز ایده‌آل است. از این رو، Curve یکی از بهترین راه‌ها برای مبادله بین توکن‌های مختلف بیت‌کوین ، مانند WBTC، renBTC و sBTC است.
هیچ اطلاعات رسمی در مورد تیم Curve وجود ندارد، اما بیشتر مشارکت های GitHub توسط Michael Egorov، مدیر ارشد فناوری NuCypher، یک شرکت امنیت شبکه و کامپیوتر انجام شده است.

Curve Finance چگونه کار می کند؟

همانطور که قبلا توضیح داده شد، دارایی ها بر اساس فرمول قیمت گذاری به جای لیست سفارش قیمت گذاری می شوند. معادله استفاده شده توسط Curve به طور خاص برای تسهیل فرآیند مبادله ای که در محدوده تقریباً مشابهی رخ می دهد طراحی شده است.

به عنوان مثال، می دانیم که 1 USDT برابر با 1 USDC است که تقریباً برابر است با 1 BUSD و غیره. با این حال، اگر بخواهید 100 میلیون دلار را از USDT به USDC تبدیل کنید، و سپس مبلغ را به BUSD تبدیل کنید، لغزش رخ می دهد. معادله Curve طوری طراحی شده است که این لغزش را تا حد امکان به حداقل برساند.

لازم به ذکر است که اگر ارزها در بازه قیمتی یکسانی نباشند، معادله Curve کارآمد نخواهد بود. با این حال، این ممکن است لزوما به دلیل سیستم نباشد، بنابراین اگر USDT 0.7 دلار باشد، مشکل بزرگی خارج از Curve خواهد بود. سیستم نمی تواند چیزهای خارج از کنترل خود را دستکاری کند، بنابراین تا زمانی که توکن ها ارتباط خود را حفظ کنند، معادله به خوبی کار خواهد کرد.

این باعث لغزش کم حتی با حجم های بالاتر می شود. در واقع، اسپرد روی Curve واقعاً می‌تواند با برخی از پلتفرم‌های معاملاتی مرکزی و میزهای معاملاتی فرابورس که بهترین نقدینگی را دارند، رقابت کند. مفروضات مختلفی در مورد اطمینان و ریسک وجود دارد، بنابراین ضریب نقدینگی و اجرا تصویر کامل را نشان نمی دهد. اما شکی وجود ندارد که رقابت بین دنیای متمرکز و غیرمتمرکز را به این شکل ببینیم.

توکن CRV چیست؟

CRV نشانه حاکمیت CurveDAO، سازمان غیرمتمرکز مستقلی است که پروتکل را اجرا می کند. توکن CRV به طور مداوم بین ارائه دهندگان نقدینگی پروتکل توزیع می شود و نرخ آن سالانه کاهش می یابد.
از نوامبر 2020، هر معامله در این پلتفرم دارای کارمزد معاملاتی 0.04٪ است و این کارمزد مستقیماً به تأمین‌کنندگان نقدینگی می‌رسد.

پروتکل منحنی توسط Trail of Bits ممیزی شده است. بنابراین پروژه ممیزی شده است، یعنی استفاده از آن کاملاً ایمن است، درست است؟ البته که نه! معمولاً، استفاده از هر قرارداد هوشمند، بدون توجه به بازرسی هایی که انجام داده است، خطراتی را به همراه دارد، بنابراین فقط مبلغی را که می توانید از دست بدهید، واریز کنید.

مشابه هر پروتکل بازارساز خودکار دیگری، باید ضرر غیر دائمی خود را نیز در نظر داشته باشید. و اگر نمی دانید زیان غیر دائمی چیست، لطفاً قبل از افزودن نقدینگی به پروتکل Curve، مقاله ما در مورد آن را ببینید. به طور خلاصه، زیان غیر دائمی از دست دادن ارزش دلار است که ارائه دهندگان نقدینگی ممکن است در هنگام ارائه نقدینگی به یک بازارساز خودکار متحمل شوند.

در پشت صحنه، استخر نقدینگی نیز ممکن است به Compound یا yearn.finance ارسال شود تا درآمد بیشتری برای تامین کنندگان نقدینگی ایجاد کند. علاوه بر این، به لطف ویژگی سازگاری جادویی، کاربران می توانند نه تنها در پلتفرم Curve، بلکه سایر قراردادهای هوشمند را نیز معامله کنند . این امر خطرات بیشتری را اضافه می‌کند، زیرا بسیاری از این پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز به یکدیگر وابسته می‌شوند، بنابراین اگر یکی از آنها سقوط کند، می‌توانیم شاهد یک اثر واکنش زنجیره‌ای ویرانگر در کل اکوسیستم مالی غیرمتمرکز باشیم.

جمع بندی

Curve یکی از محبوب‌ترین و محبوب‌ترین بازارسازهای خودکار در شبکه اتریوم است. این معاملات استیبل کوین با حجم بالا را با لغزش کم و اسپردهای کوچک به صورت غیر نگهبانی تسهیل می کند. دلیل دیگری که Curve Finance را در قلب امور مالی غیرمتمرکز قرار می دهد این است که چگونه سایر پروتکل های بلاک چین به شدت بر آن تکیه می کنند. سازگاری برنامه های غیرمتمرکز مختلف خطرات متعددی را به همراه دارد، اما یکی از مزیت های اصلی تامین مالی غیرمتمرکز است.

قیمت لحظه ای CRV


نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید