آموزش فارکس

راهنمای جامع آموزش سرمایه گذاری طلا در سال 1402

سرمایه گذاری طلا : شکی نیست که طلا آثار خود را در تمدن ما برجای گذاشته است. به دامنه ثروت ، قدرت و اعتبار تبدیل شده است. مدت ها است که پول واقعی در اقتصاد وجود دارد ، در حقیقت ، وقتی اضطراب اجتماعی یا اقتصادی وجود دارد ، جامعه همیشه نگاه خود را به سمت طلا معطوف می کند. پس از بی ثباتی شدید پس از شیوع ویروس کرونا ، اکنون در رسانه های مالی به طور گسترده در مورد سرمایه گذاری در طلا صحبت می شود. روندهایی که اکنون در حال توسعه هستند می توانند تأثیر قابل توجهی در پرتفوی سرمایه گذار و روش های سرمایه گذاری در طلا داشته باشند.

سرمایه گذاری طلا

آیا سرمایه گذاری در طلا ایده خوبی است؟

یک سوال رایج در بین معامله گران تازه کار این است که آیا سرمایه گذاری در طلا برای مبتدیان ایده خوبی است؟ در حقیقت ، امروزه با اخبار زیادی در مورد طلا ، بیشتر مردم این سوال را دارند که آیا سرمایه گذاری در طلای فیزیکی مانند شمش طلا بهتر از سرمایه گذاری در معاملات آتی طلا یا سرمایه گذاری در طلای خالص است.

پاسخ به این سوالات از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود زیرا به نتیجه کلی و این واقعیت بستگی دارد که جوانب مثبت و منفی سرمایه گذاری در طلا وجود دارد. این بدان دلیل است که طلا به عنوان دارایی توسط بسیاری از سرمایه گذاران که سبک های بسیار متفاوتی دارند استفاده می شود. بیایید به برخی از نمونه ها در بخش بعدی نگاه کنیم.

شماره 1 استراتژی های سرمایه گذاری بلند مدت

سرمایه گذاران بلند مدت معمولاً از طلا برای متعادل سازی سبد سرمایه گذاری استفاده می کنند. به عنوان مثال ، بسیاری از مدیران صندوق اعتبار خاصی به سهام ، اوراق قرضه و فلزاتی مانند طلا اختصاص می دهند. تئوری پشت این متنوع سازی دارایی های مالی در پرتفوی سرمایه گذاری است. وقتی دارایی مالی عملکرد خوبی در پرتفوی مالی ندارد ، دارایی مالی دیگری ممکن است عملکرد خوبی داشته باشد. البته ، وقتی نوبت به سرمایه گذاری در قیمت طلا می رسد صبر و حوصله مهم است ، زیرا ثابت شده است که طلا در طول تاریخ از نوسانات کمتری نسبت به بازار سهام برخوردار است که ویژگی های رشد بیشتری را نشان می دهد.

با این حال ، برای یک سرمایه گذاری طولانی مدت ، می تواند هنگام سرمایه گذاری در شمش طلا به دلیل هزینه های ذخیره سازی و هزینه های بیمه مشکلاتی را به وجود آورد. این دلیل تمرکز برخی از سرمایه گذاران بر سهام استخراج طلا یا صندوق های معامله در بورس طلا (ETF) است. ETF صندوقي است كه با هدف رديابي بازار ، منطقه يا بخش خاصي در سبد اوراق بهادار سرمايه گذاري مي كند.

شماره 2 استراتژی های سرمایه گذاری کوتاه مدت

برخی از افراد ممکن است تصمیم بگیرند که در یک نرخ کوتاه مدت طلا سرمایه گذاری کنند. قیمت لحظه ای قیمتی است که در حال حاضر طلا با آن معامله می شود. معامله گران کوتاه مدت معمولاً در مورد بالا رفتن یا پایین آمدن طلا حدس می زنند که می تواند به روش های مختلفی مانند سرمایه گذاری در بازارهای آتی طلا انجام شود. قرارداد پیش رو یکی از قدیمی ترین اشکال تجارت است زیرا در ابتدا برای کمک به تسهیل معاملات تجاری طراحی شده است. اساساً ، قرارداد پیش رو صرفاً توافق نامه ای برای خرید یا دریافت کالای خاصی در یک تاریخ خاص در آینده است.

معاملات آتی طلا از طریق بورس کالای شیکاگو (CME) معامله می شود و به طور گسترده توسط موسسات بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که قراردادهای آتی در تاریخ های مشخص منقضی می شوند ، به طور گسترده توسط معامله گران کوتاه مدت مانند معامله گران روز و معامله گران نوسان برای سرمایه گذاری مستقیم در قیمت طلا استفاده می شود.

شماره 3 استراتژی های ایمن سازی

طلا اغلب توسط مدیران صندوق های بزرگتر به عنوان یک استراتژی ایمن سازی استفاده می شود. استراتژی توقف استفاده می شود به کمک زیان جبران را در سبد سرمایه گذاری. اما روش های مختلفی وجود دارد که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در طلا از آنها برای جلوگیری از استفاده می کنند. بیایید نگاهی به برخی از این موارد بیندازیم!

تورم و طلا

طلا اغلب به عنوان پرچین در برابر تورم استفاده می شود. اینجا جایی است که انتظار می رود یک کالا یا اوراق بهادار مانند طلا در برابر کاهش قدرت خرید ارز که تورم ایجاد می کند ، محافظت کند . در یک دوره تورم ، قیمت کالاها و خدمات افزایش می یابد. به عنوان مثال ، اگر دلار آمریکا به دلیل تورم سقوط کند ، این بدان معنی است که قیمت طلا (به دلار آمریکا) گران خواهد شد. بنابراین ، سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری در طلا در مواقع تورم دارند که این امر باعث می شود از دارایی های مالی خود در مقابل تورم محافظت کنند.

طلا به عنوان یک پناهگاه امن

از بین تمام فلزات گرانبها ، متداول ترین گزینه سرمایه گذاری در منطقه امن طلا است که به طور کلی به عنوان راهی برای تنوع بخشیدن به ریسک ، به ویژه از طریق استفاده از قراردادهای آتی و مشتقات ، خریداری می شود. مانند سایر بازارها ، قیمت طلا تحت نوسان است. قیمت طلا تحت تأثیر عرضه و تقاضا قرار دارد ، اما برخلاف بیشتر مواد اولیه ، پس انداز تأثیر بیشتری بر قیمت آن دارد تا میزان مصرف.

“تمام طلاهای روی زمین می توانند در مکعبی قرار بگیرند که فقط 20 متر طول دارد.” با این حال ، مقدار طلا در حال حاضر متفاوت است و محققان اظهار داشتند که این مکعب می تواند کوچکتر یا بزرگتر باشد. با در نظر گرفتن مقدار زیادی طلای ذخیره شده روی سطح ، در مقایسه با تولید سالانه ، قیمت طلا بیشتر به تغییر در احساسات (تقاضا) بستگی دارد ، نه به تغییر در تولید سالانه (عرضه).

طبق داده های شورای جهانی طلا ، در سال های اخیر ، تولید سالانه طلا توسط معادن نزدیک به 2500 تن بوده است. از این مقدار ، 2000 تن در جواهرات و یا در تولیدات صنعتی / دندانپزشکی استفاده می شود و مابقی به سرمایه گذاران خرده فروشی و ETF اختصاص می یابد. در زمان عدم اطمینان اقتصادی ، یا سقوط بازار سهام ، بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح می دهند سرمایه خود را به طلا منتقل کنند. دلیل این امر این است که این فلز به عنوان دسته ای از دارایی های محل امن در نظر گرفته می شود و از آنجا که عرضه محدودی دارد ، ارزش خود را حفظ می کند.

چه زمانی روی آن سرمایه گذاری می کنید ؟

تاریخ بیش از یک بار ثابت کرده است که هر زمان دنیا شرایط اقتصادی بسیار ناخوشایندی را سپری می کند ، سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در طلا باز می گردند. بعداً در این مقاله ، ما شرایط اقتصادی کلان را ارائه خواهیم داد که در آن طلا به عنوان سرمایه گذاری برای آینده عمل می کند. بزرگترین تعجب این واقعیت است که طلا در شرایط تورمی اصلاً رشد نمی کند ، اما وقتی نرخ بهره منفی داشته باشیم رشد می کند.

اگر طلا را بررسی کنیم ، متوجه خواهیم شد که اساساً چهار عامل در افزایش قیمت طلا وجود دارد که عبارتند از:

  1. نرخ بالای تورم
  2. رکود اقتصادی
  3. کاهش خوش بینی در اقتصاد
  4. رکود اقتصادی و افزایش بدهی ها

در تحلیل طلا ، ما نباید حجم پول بانک های مرکزی را فراموش کنیم. هرچه پول بیشتری در بازار موجود باشد ، طلای گران تری نیز وجود دارد – تاریخ بارها رابطه فوق را ثابت کرده است. یکی دیگر از عواملی که بر قیمت طلا تأثیر می گذارد ارزی است که در آن طلا را ارزیابی می کنیم.

سرمایه گذاری در طلا وقتی تورم زیاد است

در مورد طلا ، تورم فی نفسه مشکلی ایجاد نمی کند. بزرگترین مشکل نرخ بهره منفی است. نرخ سود منفی زمانی اتفاق می افتد که تورم بالاتر از بازده اوراق قرضه دولتی باشد. در چنین شرایط بازار ، سرمایه گذاران سعی می کنند از سرمایه خود محافظت کرده و آن را به سمت سرمایه گذاری در طلا سوق دهند.

سرمایه گذاری طلا

قیمت طلا در هنگام تورم

تورم در اقتصاد یک دوره بسیار خطرناک است ، از لحاظ تئوری ، در طول دوره تورم واحد پولی غالب است زیرا هر روز ارزش آن افزایش می یابد. اگر یک سال پیش می توانستیم تلویزیون را به قیمت 1000 دلار بخریم ، اکنون می توانیم همین تلویزیون را با قیمت 500 دلار خریداری کنیم. با این حال ، تورم بیش از حد بالا تهدیدی برای کل سیستم پولی است. در جایی که وام ها قابل بازپرداخت نیستند ، با رشد واحد پولی ، تولید ناخالص داخلی بیان شده در آن کاهش می یابد. مورد دیگر این است که تعهدات ما ثابت مانده اما درآمد ما کاهش می یابد. با توجه به ناآرامی های اجتماعی و خطر ورشکستگی دیگران ، سرمایه گذاران همیشه ترجیح داده اند به عنوان محافظ اصلی سرمایه خود در طلا سرمایه گذاری کنند. در این مورد ، تورم فوق العاده دهه 1930 یک نمونه عالی است.

کاهش خوش بینی در اقتصاد و قیمت طلا باعث شده است که سرمایه گذاران طلا را به عنوان یک پناهگاه امن نگاه کنند. اگر بازار در حال آماده سازی برای سقوط است یا بازارهای سهام قرمز درخشان هستند ، طلا افزایش می یابد. آمار بارها ثابت کرده است که طلا در دوره رکود اقتصادی بدون آسیب است. برای تأیید این کلمات ، لطفاً جدول زیر را ببینید که رکودهای اقتصادی اخیر را نشان می دهد.

عرضه پول و قیمت طلا

هر سال یا حتی یک ماه ، بانک های مرکزی حجم پول را در اقتصاد افزایش می دهند. این امر منجر به افزایش فشار تورمی می شود. همانطور که قبلا نوشتیم هر ارز کاغذی در نهایت به صفر می رسد. از زمان بسیار قدیم طلا هر بار بر ارزهای فیات پیروز شده است.

خطرات سرمایه گذاری در طلا

با وجود این عقیده رایج که طلا یک دارایی مطمئن و یک پناهگاه خوب در مواقع بحرانی است ، در سرمایه گذاری روی طلا خطراتی وجود دارد و باید همیشه آنها را در نظر گرفت تا سعی در کاهش هرچه بیشتر آنها داشته باشید. بیایید ببینیم این خطرات چیست:

سودآوری طلا با تفاوت بین قیمت خرید و فروش تعیین می شود و سود سهام یا درآمد مکرر ارائه نمی دهد. از آنجا که این یک دارایی ایمن است ، در زمان عدم اطمینان ، قیمت طلا می تواند در مدت زمان کوتاهی از نوسانات و ارزشگذاری مجدد رنج ببرد تا وقتی اقتصاد متمایل به ثبات می شود ، به سرعت دوباره سقوط کند.

این در طول تاریخ اتفاق افتاده است. به عنوان مثال ، در دهه اول سال 2000 ، طلا روند صعودی طولانی تا سال 2011 را ثبت کرد ، پس از آن اقتصاد جهانی به تدریج رشد کرد و طلا طی چهار سال تقریبا نیمی از ارزش خود را از دست داد. در اکتبر 2018 ، قبل از اولین علائم کاهش اقتصادی دوباره صعود کرد و به دلیل شیوع اپیدمی Covid-19 در یک روند صعودی بسیار صعود کرد تا اینکه در 7 آگوست 2020 ، در سطح 2074.92 به بالاترین سطح خود رسیده است. دلار از آن زمان به بعد ، در 1676 دلار به پایین ترین سطح برای سال 2021 سقوط کرده و در تاریخ افزودن این مقاله به بالاترین سطح در 1888.00 رسیده است.

طلا وابستگی زیادی به ارزش دلار آمریکا دارد. وقتی دلار افزایش یابد و در برابر ارزهای دیگر مانند یورو قوی شود ، مطمئناً تأثیر آن بر طلا مثبت خواهد بود ، اما در صورت سقوط ، ارزش فلز نیز پایین می آید.

مراقب کلاهبرداری باشید. طلا با وجود تلاش مقامات مالی برای بهبود سازوكارهای نظارت ، یك هدف تاریخی برای كلاهبرداری بوده است. همیشه کلاهبرداران طلائی را ارائه داده اند که طلا نیست یا دلالانی پیشنهاد سرمایه گذاری در معادن طلا را ندارند.

سرمایه گذاری طلا از طریق صندوق های سرمایه گذاری : این سرمایه گذاری ها گاهاً از نظر قیمت دارایی مالی اساسی مغایرت نشان می دهد. علاوه بر این ، هزینه هایی نیز دارد که سایر ابزارها ندارند.

سرمایه گذاری در طلا از طریق CFD و قراردادهای آتی. CFD محصولات پیچیده ای هستند که خطرات زیادی را به همراه دارند. آنها محصولات اهرمی هستند تا سود بالقوه شما دو برابر شود اما می توانند ضرر و زیان شما را نیز به همان اندازه افزایش دهند. این ریسک همچنین با قراردادهای آتی مرتبط است که اهرمی نیز فراهم می کنند .

خلاصه سرمایه گذاری طلا برای مبتدیان

بانکداران مرکزی و مقامات اطمینان می دهند که طلا هرگز به سیستم پولی باز نخواهد گشت. اگر این واقعیت داشته باشد ، جای تعجب است که برخی از ذخایر بانک مرکزی در این فلز گرانبها باقی مانده است. سرمایه گذاران می فهمند که هر ارز مالی محکوم به نابودی است ، زیرا بانک مرکزی می تواند آزادانه عرضه را بدون محدودیت افزایش دهد. این منجر به تورم می شود که در نهایت باعث افزایش قیمت طلا می شود. تاریخ همچنین نشان داده است که طلا در بلند مدت در یک روند صعودی طولانی مدت قرار دارد و هیچ تغییری نخواهد کرد. بانک مرکزی باید افزایش عرضه پول را متوقف کند ، اما هرگز این اتفاق نخواهد افتاد. طلا بیشتر در دوره های رکود اقتصادی و همچنین در نرخ های بهره منفی رشد می کند. سرمایه گذاران که نمی توانند از سرمایه خود در برابر تورم محافظت کنند ، همیشه فلزات گرانبها را انتخاب می کنندیعنی طلا و نقره. جنگ ها همچنین می توانند از جمله عواملی باشند که تأثیر قابل توجهی در قیمت طلا دارند ، زیرا این یک دوره آشفتگی و اضطراب اجتماعی بزرگ در مورد آینده اقتصاد جهانی و در نتیجه سیستم پولی است.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید