آینده NFT چیست ؟ آیا در آن سرمایه گذاری کنیم

سال گذشته، زمانی که مردم شروع به فروش NFT با میلیون ها دلار کردند، این دارایی دیجیتال به یک گزینه سرمایه گذاری جدید تبدیل شد. برخی از سرمایه گذاران تردید داشتند، در حالی که برخی دیگر کاملاً مطمئن شدند که توکن های غیر قابل تعویض بازار را متحول خواهند کرد.

به عنوان مثال، جک دورسی، موسس توییتر، آواتار اولین توییت شخصی خود را به قیمت 3 میلیون دلار فروخت. برای اطلاع از این موضوع، او توییتی با مضمون «فقط توییتر را راه‌اندازی کن» را برای فروش گذاشت و این درخواست دیوانه‌کننده بود.

توکن NFT چیست؟

توکن‌های غیرقابل تعویض، دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فرد مبتنی بر بلاک چین هستند که از جمله، دارای ابرداده‌های عجیبی هستند. NFT ها توسط همان نرم افزار مورد استفاده برای ارزهای دیجیتال کدگذاری می شوند. آنها بر روی پلتفرم های دیجیتال برای رمزنگاری خرید و فروش می شوند.

فناوری NFT برای ایجاد یک گواهی دیجیتال منحصر به فرد از چیزی با ارزش، مانند نقاشی، عکس، موسیقی، ویدئو و حتی املاک استفاده می شود. علاوه بر این، کدگذاری دارایی های مشهود، خرید آنها را کارآمدتر و ایمن تر از تقلب می کند.

محبوبیت فعلی توکن های رمزنگاری NFT با آسانی خرید آنها توضیح داده می شود. در دسامبر سال گذشته، NFT به قیمت 12 میلیارد دلار فروخته شد.

NFT ها چه چیزهایی لازم هستند؟

اول، فناوری به سازندگان محتوا اجازه می دهد تا مالکیت دیجیتالی را در دست بگیرند و از کار خود کسب درآمد کنند. هنرمندی را تصور کنید که برای فروش نقاشی هایش نیازی به جستجوی حراج و گالری ندارد. این اثر هنری را می توان کدگذاری کرد و برای فروش در پلتفرم های هنری دیجیتال NFT عرضه کرد.

دوم، سیستم فروش مستقیم اجازه می دهد تا از کارمزدهای هنگفت کمیسیون که معمولاً برای معاملات دلالی به اشخاص ثالث پرداخت می شود، اجتناب شود.

سوم، فناوری خطر تقلب را کاهش می دهد: تمام دارایی ها قبل از فروش به طور کامل بررسی می شوند. چهارم، NFT درآمد اضافی برای سازندگان محتوا ایجاد می کند. راه‌حل‌های نرم‌افزاری وجود دارد که به نویسنده توکن این فرصت را می‌دهد تا در هر فروش NFT بعدی، کمیسیون دریافت کند.

NFT چه تفاوتی با رمزگذاری دارد؟

دو شباهت آشکار بین NFT و کریپتو وجود دارد: آنها هر دو ارز دیجیتال و مبتنی بر بلاک چین هستند. با این حال، پول دیجیتال قابل مبادله است و یک صرافی ارز دیجیتال آن را تایید می کند.

علاوه بر این، هر آلتکوین صرف نظر از پلتفرمی که در آن خریداری شده است، ارزشمند باقی می ماند. به عنوان مثال، هر بیت کوین با هر بیت کوین دیگری برابر است.

انواع NFT

در بیشتر موارد، توکن های غیر قابل تعویض از اشیاء محسوس یا ناملموس ایجاد می شوند. محبوب ترین گزینه ها املاک مجازی و فیزیکی، رویدادهای ورزشی و لوازم جانبی بازی هستند.

آپارتمان‌ها و خانه‌ها با مبلمان و دکور منحصربه‌فردشان متمایز می‌شوند، به این معنی که الزامات NFT را برآورده می‌کنند. در حال حاضر نمونه هایی از املاک و مستغلات وجود دارد که به عنوان NFT فروخته می شوند.

اکنون شرکت‌های NFT می‌توانند با فروش ملک به سرمایه‌گذاران فردی به‌عنوان NFT، سرمایه‌ای برای ساخت یک مجتمع مسکونی جدید جمع‌آوری کنند. سپس این سرمایه گذاران می توانند NFT های خود را در حین ساخت املاک به سرمایه گذاران زیر بفروشند.

املاک مجازی

Metaverse یک بازتاب دیجیتالی از دنیای واقعی است و تقاضا برای آن بسیار سریع در حال افزایش است. نمونه ای از NFT ها در متاورس پروژه Decentraland است.

این یک دنیای بازی سه بعدی است که در آن بازیکنان نقشه های مجازی می خرند و روی آنها خانه می سازند. هر قطعه زمین یک نماد غیر قابل تعویض است. سرمایه گذاران تماشای این بازار را توصیه می کنند: شهرهای مجازی بسیار سریعتر از شهرهای واقعی ساخته می شوند.

رویدادهای ورزشی

یکی دیگر از گزینه های سرمایه گذاری امیدوارکننده رویدادهای ورزشی است. به عنوان مثال، انجمن ملی بسکتبال (NBA) مالکیت ویدیوهای اعضای لیگ را می فروشد. ویدیوهایی با بازیکنان بسکتبال که توپ‌های جالبی را پرتاب می‌کنند یا حملات NFT را مسدود می‌کنند، تقاضای زیادی دارند و صدها هزار دلار هزینه دارند. ایده پشت این توکن ها این است که قیمت آنها در طول زمان افزایش می یابد.

شانس بازی کردن

در دنیای بازی های ویدیویی، NFT ها به شکل لوازم جانبی بازی و مهارت های شخصیتی منحصر به فرد هستند. بازیکنان با خرید NFT شخصیت های خود را ارتقا می دهند. برخی از نشانه‌ها را فقط پس از اتمام بازی یا انجام یک کار می‌توان دریافت کرد. این باعث می‌شود بازیکنان بیشتر در این فرآیند مشارکت کنند، زیرا به خاطر داشته باشید که NFT‌ها می‌توانند با سود خوبی فروخته شوند.

آیا NFT ها ارزش سرمایه گذاری را دارند یا خیر

امروزه بازار توکن های غیر قابل تعویض سرمایه گذاران را جذب می کند. ایده خرید NFTها اساس هر خرید و همچنین هدف کسب درآمد از رشد قیمت مورد انتظار در آینده است. علاوه بر این، این یک گزینه پس انداز نیز است: در طول تقاضا برای دارایی، قیمت آن افزایش می یابد.

برخی می گویند که سکه NFT سابقه کافی برای ارزیابی سودآوری خود را ندارد. با این حال، هر سرمایه گذاری یک ریسک است. سرمایه گذاری در NFT ها نشان دهنده ترجیحات شخصی سرمایه گذاران و ارزش دارایی ها برای آنها است.

در حال حاضر یک فرآیند ساده در متاورس در حال انجام است: کاربران زمین‌های مجازی نمادین می‌خرند و روی آن‌ها خانه می‌سازند، به امید اینکه به زودی سود کنند.

با این حال، نباید فراموش کنیم که قرار دادن پول در توکن‌های غیرقابل تعویض به اندازه سرمایه‌گذاری در هر جای دیگر خطرناک است. برای رسیدن به هر نتیجه ای در مورد بازگشت سرمایه، باید زیان های احتمالی را در نظر گرفت.

دیدگاه های بازار NFT چیست؟

رشد پررونق، شک و تردیدهای شدیدی را در میان کارشناسان بازار برانگیخته است، بسیاری از آنها همچنان اصرار دارند که NFT ها یک حباب بیهوده هستند. با این حال، این روزها، مارک های جهانی مانند نایک یا مایکروسافت به آزمایش NFT و متاورس ادامه می دهند.

تحلیلگران اعلام می کنند که NFTها و ارزهای دیجیتال در نهایت بخشی از متاورز خواهند بود و NFTها بسیار سریعتر در دنیای مجازی ادغام خواهند شد. این ایده با علاقه شدید برندهای جهانی به دارایی های دیجیتال تأیید می شود.