افزایش سرمایه چیست ؟ + راهنمای ویدیویی

افزایش سرمایه در شرکت‌های سهامی به معنای افزایش تعداد سهام منتشره توسط شرکت است که باعث افزایش سرمایه ثبت شده شرکت می‌شود. افزایش سرمایه یکی از روش‌های تامین مالی شرکت‌هاست که شرکت‌ها برای توسعه فعالیت‌های خود و افزایش قدرت رقابتی، اقدام به آن می‌کنند. در برخی موارد، افزایش سرمایه به منظور بهبود ساختار مالی شرکت نیز انجام می‌شود.

ویدیو افزایش سرمایه چیست ؟

 

لازم به ذکر است که ارزش یک شرکت با سرمایه آن شرکت برابر نیست و ارزش شرکت شامل عواملی از جمله نیروی انسانی، سود، تجهیزات، خطوط تولید و ارزش برند است. سرمایه، مقدار پولی است که برای شروع اولیه و تداوم فعالیت هر شرکتی مورد نیاز بوده و سهامداران در تهیه آن نقش مهمی دارند.

 

تامین منابع مالی جدید از طریق افزایش سرمایه، می‌تواند به شکل‌های مختلفی انجام شود. برای افزایش سرمایه، شرکت‌ها می‌توانند تعدادی سهام جدید منتشر کنند و به سهامداران بفروشند تا مبلغ مورد نیاز برای افزایش سرمایه را تأمین کنند. انواع روش‌های افزایش سرمایه شامل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، افزایش سرمایه از محل سود انباشته (سهام جایزه)، افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران و افزایش سرمایه به روش صرف سهام می‌شود.

افزایش سرمایه از محل سود انباشته (سهام جایزه)

افزایش سرمایه از محل سود انباشته به این معناست که شرکت سود تجاری خود را بعد از کسر هزینه‌های اداری و مالی، برای افزایش سرمایه شرکت به کار می‌گیرد. در این روش شرکت برای پرداخت سود سهام به سهامداران نیازی ندارد و به جای آن سود خود را برای افزایش سرمایه استفاده می‌کند. سهام جایزه نیز به عنوان پاداشی برای سهامداران به عنوان هدیه یا بخشی از سود برای سال جاری، به سهامداران اهدا می‌شود.

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران

در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران، سهامداران می‌توانند از طریق پرداخت نقدی به شرکت یا تعهدات آنها به شرکت، به شرکت در تامین منابع مالی کمک کنند. به این صورت که سهامداران مطالبات خود به شرکت را پرداخت کنند یا نقدینگی به شرکت تزریق کنند.

افزایش سرمایه به روش صرف سهام

در افزایش سرمایه به روش صرف سهام، شرکت می‌تواند از طریق صرف سهام جدید به سهامداران خود، سرمایه خود را افزایش دهد. در این روش سهامداران باید برای خرید سهام جدید به قیمتی که شرکت تعیین کرده است، پول بپردازند و در ازای آن سهام جدید دریافت کنند.

یکی از روش‌های افزایش سرمایه برای شرکت‌ها، استفاده از سود انباشته است. طبق قانون تجارت شرکت‌ها، شرکت‌ها موظف به تقسیم درصدی از سود خود بین سهامداران نیستند و می‌توانند این سود را در حسابی تحت عنوان سود انباشته در صورت‌های مالی خود ذخیره کنند. با افزایش سود انباشته، شرکت می‌تواند از این محل سرمایه خود را افزایش دهد و با این کار، منابع جدید موردنیاز خود را تامین کند. با این روش، جریان نقدینگی جدید به شرکت وارد نمی‌شود، به جای آن، سهامداران سهام جایزه می‌گیرند. در روش سود انباشته، درصد مالکیت سهامدار در شرکت تغییری پیدا نمی‌کند، به همان نسبت که سرمایه شرکت زیاد می‌شود، تعداد سهام شخص نیز افزایش پیدا می‌کند و قیمت سهام کاهش می‌یابد.

یک روش دیگر برای افزایش سرمایه افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران است. در صورتی که شرکت به منابع جدید برای طرح‌های توسعه‌ای خود نیاز دارد، می‌تواند از این روش استفاده کند. در این روش، سهامداران فعلی شرکت، به عنوان تامین کنندگان منابع جدید، حق استفاده و حضور در آن را ابتدا به خود محدود می‌کنند. با این روش، اوراقی تحت عنوان “حق تقدم سهام” در اختیار سهامداران فعلی قرار می‌گیرد. سهامداران، در مدت مجاز برای معاملات این اوراق که معمولاً دو ماه است و به آن مهلت پذیره‌نویسی گفته می‌شود،

سود انباشته در مقابل افزایش سرمایه از محل آورده نقدی دارای تفاوت‌هایی است. در روش اول، جریان نقدینگی جدید وارد شرکت نمی‌شود و فقط با افزایش سود انباشته، سهامداران مورد پاداش قرار می‌گیرند. در حالی که در روش دوم، با پرداخت وجه نقدی توسط سهامداران جریان نقدینگی جدید به شرکت وارد می‌شود و این باعث افزایش سرمایه شرکت و افزایش منابع مالی شرکت برای طرح‌های توسعه‌ای می‌شود.

در هر صورت، شرکت‌ها باید به دقت بررسی کنند که کدام روش مناسب‌تر است و با توجه به شرایط فعلی خود، انتخاب مناسبی انجام دهند. همچنین، سهامداران نیز باید به دقت بررسی کنند که در چه زمانی و به چه صورت می‌توانند از حقوق خود بهترین استفاده را ببرند و به سود بیشتری دست یابند.