از الگوی سر و شانه ادامه دهنده چگونه استفاده کنیم

الگوی سر و شانه ادامه دهنده یکی از الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال است که با استفاده از این الگوی و شناسایی آن روی چارت قیمتی حدس بزنید که روند بعدی قیمت چیست و چگونه حرکت می کند.

الگوی سر و شانه از 3 بخش تشکیل شده شانه چپ – سر ( بلندترین قله در وسط) – شانه راست. پیدا کردن این الگو در تحلیل چارت کمی نیاز به مهارت دارد و باید چشمان شما بتواند با تمرین زیاد به راحتی آن را تشخیص دهد و گاهی اوقات مانند تصویر زیر شناسایی آن کار راحتی نیست.

الگوی سر و شانه

 

همانطور که تصویر بالا می بینید قسمت سر این الگو دارای 2 قله قیمتی است اما تحلیل گر با تجربه آن را یک قله در نظر گرفته است.

شما می توانید مطابق خط چین مشخص شده پس از عبور قیمت از کف در شانه سمت راست وارد موقعیت فروش شوید.

الگوی سر و شانه معکوس :

مانند الگوی بالا است اما به جای 3 قله قیمتی 3 دره قیمتی را تشکیل می دهد که دره وسطی از دره چپ و راست بلند تر است و بعنوان سر در نظر گرفته می شود. مانند تصویر زیر

الگوی سر و شانه برعکس

 

وقتی با چنین الگویی مواج شدید و توانستید مثل ما الگوی سر و شانه معکوس را شناسایی کنید می توانید با عبور قیمت از نقطه چین مشخص شده وارد موقعیت خرید یا BUY شوید.

نکته: این الگوها در تایم فریم های مختلف شکل می گیرد یعنی ممکن است شما در تایم فریم 5 دقیقه ایی الگو را شناسایی کنید اما سایر معامله گران در تایم فریم 1 ساعته این الگو را نبیند و برای خرید با شما هم نظر نباشند.

اگر این الگوها در تایم فریم های بالاتر شکل بگیرد می توانیم از قدرت و صحت آن بیشتر اطمینان حاصل کنیم.

توجه داشته باشید اگر در یک تایم فریم خاص این الگو را دیدید همه چیز قطعی نیست چون سایر معامله گران در سایر تایم فریم های بازار آن را شناسایی نکنند و با شما هم عقیده نباشند.

حد ضرر الگوی سر و شانه معکوس :

اگر قیمت به حرکت خودش به سمت بالا ادامه داد که خوب هیچ و شما کار درستی انجام دادید اما حرکت قیمتی نزولی شد و قیمت از شانه سمت راست پایین تر رفت باید حد ضرر بزارید و آن معامله را با ضرر ببندید.

حد سود الگوی سر و شانه معکوس :

اگر همه چیز درست بود و قیمت در حالت صعودی حرکت کرد به اندازه قله قیمتی تا خط گردن را می توانید به عنوان سود در نظر بگیرید.

حد سود الگوی سر و شانه معکوس :

 

برای تشخیص بهتر این الگو به مثال زیر توجه بکنید و ببینید در چه حالت نا متعادلی آن را شناسایی کردیم و نیاز دارید تا چشمان شما با تمرین زیاد مصلح شود.

ویدیو اول :

 

ویدیو دوم :

 

 

سوالات متداول : 

الگوی سر و شانه
الگوی سر و شانه

الگوی سر و شانه

الگوی سر و شانه به شما چه می گوید؟ گفته می‌شود که نمودار سر و شانه معکوس روند صعودی به نزولی را نشان می‌دهد و نشان می‌دهد که روند صعودی به پایان خود نزدیک می‌شود . سرمایه گذاران آن را یکی از قابل اعتمادترین الگوهای معکوس روند می دانند.

الگوی سر و شانه چقدر قابل اعتماد است؟
الگوی سر و شانه چقدر قابل اعتماد است؟
الگوی سر و شانه ادامه دهنده از نظر آماری دقیق‌ترین الگوهای قیمت هستند و تقریباً 85 درصد مواقع به هدف پیش‌بینی‌شده خود می‌رسند. الگوی معمولی سر و شانه ها با دو نوسان بلند (شانه ها) با ارتفاع بالاتر (سر) بین آنها مشخص می شود.
الگوی سر و شانه چقدر قابل اعتماد است؟
الگوی سر و شانه چقدر قابل اعتماد است؟

الگویی که 200 روز طول می کشد بسیار مهمتر از یک Head and Shoulders است که شکل گیری آن 20 روز طول می کشد. چرا؟ زیرا اگر بازار یقه 200 روزه را بشکند، معامله گران بیشتری “به دام” می افتند و عجله آنها برای خروج فشار فروش را افزایش می دهد.

بعد از تکمیل الگوی سر و شانه چه اتفاقی می افتد؟

در الگوی سر و شانه، پس از پیک شانه راست، منتظر حرکت قیمت به سمت پایین تر از خط گردن هستیم. برای سر و شانه معکوس، پس از تشکیل شانه راست، منتظر حرکت قیمت در بالای خط گردن هستیم. معامله را می توان با تکمیل الگو آغاز کرد.