اوراق تسه یا اوراق تسهیلات مسکن چیست + ویدیو

اوراق تسه یا اوراق تسهیلات مسکن که در بورس معامله می شوند، برای دریافت وام مسکن به کار می روند.در واقع اگر خریدار خانه هستید و متقاضی دریافت وام مسکن، باید حتما اوراق تسهیلات مسکن را تهیه کنید.منتشر کننده اوراق تسه بانک مسکن است.این اوراق به صاحبان سپرده سرمایه گذاری ممتاز بانک مسکن تعلق گرفته و در بازار فرابورس معامله می شوند.

ویدیو اوراق تسه یا اوراق تسهیلات مسکن چیست :

 

نحوه خرید اوراق تسه

برای استفاده از اوراق تسهیلات مسکن، ابتدا باید شرایط اعطای وام مسکن و امکان دریافت آن را بررسی کنید.درصورتی که شما واجد شرایط دریافت وام مسکن بودید، برای دریافت و خرید اوراق تسه می توانید اقدام کنید.در قدم اول شما باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و کد بورسی دریافت کنید. سپس اقدام به شارژ حساب خود به مزان مورد نیاز برای خرید اوراق تسه کرده و این اوراق را خریداری می کنید.برگه گواهی خریداری شده بعد از گذشت سه روزکاری آماده تحویل به مشتری برای ارائه به بانک مسکن است.

 

قیمت اوراق تسه چند است؟

به دلیل اینکه قیمت اوراق تسهیلات مسکن براساس عرضه و تقاضا و به صورت روزانه تعیین و نوسان می کند، نمی توان قیمت ثابتی برای آن در نظر گرفت.در واقع دارندگان و متقاضیان خرید اوراق تسه روزانه باید قیمت این اوراق را چک کنند.در حال حاضر در تاریخ 9 فروردین قیمت اوراق وام مسکن در حدود 112 هزار تومان است.البته گفتنی است که قیمت این اوراق نوسان زیادی داشته و باید توسط خریدار بررسی شود.

نماد اوراق تسه یا اوراق مسکن چیست؟

در گذشته اوراق وام مسکن به صورت ماهانه منتشر و معامله می شدند.اما از ابتدای سال 1401 برای هر سال فقط یک اوراق تسهیلات مسکن منتشر شده و معامله می شود.اوراق وام مسکن با نماد “تسه” شناخته می شود.البته در کنار کلمه تسه سال انتشار و معامله آن نیز درج می شود که برای سال 1402 به این ترتیب است: “تسه1402”

مدت اعتبار اوراق تسهیلات مسکن چقدر است؟

هریک از اوراق تسه یا وام بانک مسکن اعتبار 2 ساله برای دریافت وام دارد.به همین دلیل است که اوراق قدیمی تر و آن هایی که مدت زمان کمی تا پایان اعتبارشان مانده، نرخ پایین تری دارند.توجه کنید درصورتی که در طی مدت اعتبار گواهی اقدام به دریافت وام مسکن نکنید، مبلغ پرداخت شده به ازای این اوراق به شما بازگردانده نمی شود.البته ممکن است در برخی موارد این مدت 6 ماه توسط بانک تمدید شود.

محدودیت های اوراق تسهیلات مسکن

طبق آخرین اطلاعیه‌های فرابورس (مربوط به سال ۱۴۰۰)، محدودیت خرید برای اوراق تسهیلات مسکن در هر جلسه معاملاتی و برای هر کد معاملاتی ۲۸۰ ورقه در نظر گرفته شده است. همچنین کارمزد خرید این اوراق ۰٫۰۰۴۹ قیمت معامله شده و کارمزد فروش آن ۰٫۰۰۲۴ است.

برای دریافت وام مسکن چقدر اوراق تسه بخریم؟

همانطور که اشاره کردیم، قیمت روز اوراق تسه در بازار فرابورس ایران حدود 113 هزار تومان است. اما ارزش ریالی هر ورق اوراق تسه بعد از خریداری، ۵۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، اگر شما برای دریافت وام ۴۰۰ میلیونی مسکن اقدام کنید، باید ۸۰۰ برگه اوراق تسه خریداری کنید. به عبارتی، جدا از بهره ۱۸ درصدی بازپرداخت وام، 90 میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه خرید اوراق تسه خواهد شد. پس از انجام مراحل بانکی و دریافت وام از بانک مسکن، اوراق مربوطه توسط شعبه بانک باطل شده و قابل فروش نخواهد بود. در هنگام ثبت سند در دفاتر ثبت اسناد رسمی مبلغ چک وام از طرف نماینده بانک در اختیار فروشنده قرار خواهد گرفت.

مهم ترین ویژگی های اوراق تسهیلات مسکن برای دریافت وام مسکن به شرح زیر هستند:

اوراق تسهیلات مسکن که در بورس معامله می‌شوند، برای دریافت وام مسکن به کار می‌روند. برای خرید این اوراق، در ابتدا باید شرایط اعطای وام مسکن و امکان دریافت آن را بررسی کنید. در صورتی که شما واجد شرایط دریافت وام مسکن هستید، می‌توانید برای خرید اوراق تسهیلات مسکن اقدام کنید. منتشر کننده اوراق تسه، بانک مسکن است. این اوراق به صاحبان سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز بانک مسکن تعلق گرفته و در بازار فرابورس معامله می‌شوند.

برای خرید اوراق تسهیلات مسکن، در ابتدا باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و کد بورسی دریافت کنید. سپس در کارگزاری کاریزما ثبت‌نام کنید تا به پنل معاملاتی دسترسی داشته باشید. در مرحله بعد، باید حساب خود را به میزان مورد نیاز برای خرید اوراق تسهیلات مسکن شارژ کنید و این اوراق را خریداری کنید. برگه گواهی خریداری شده بعد از گذشت سه روزکاری، آماده تحویل به مشتری برای ارائه به بانک مسکن خواهد بود.

چگونه اوراق تسهیلات مسکن بازدهی دارند؟

با توجه به اینکه اوراق تسهیلات مسکن در بازار فرابورس قابل معامله هستند، بازدهی آن‌ها به صورت سود سهام تعریف می‌شود و شامل دو بخش تقسیم سود و سود سرمایه‌گذاری است. بخش تقسیم سود، به معنای تقسیم سود حاصل از کارکرد اوراق تسهیلات مسکن بین سهامداران و سود سرمایه‌گذاری، به معنای سود حاصل از رشد سرمایه‌گذاری افراد در اوراق تسهیلات مسکن می‌باشد.

اوراق تسهیلات مسکن برای سرمایه‌گذاران بازدهی خوبی دارند. با این حال، برای بررسی برخی از عوامل مؤثر در تعیین بازدهی این اوراق، می‌توان به عواملی همچون تورم، نرخ بهره، تغییرات قیمت مسکن و عوامل محیطی اشاره کرد. در کل، با توجه به پتانسیل رشد بازار مسکن در ایران و نیز به طور کلی در دنیا، سرمایه‌گذاری در اوراق تسهیلات مسکن می‌تواند به عنوان یک گزینه مهم و مناسب برای سرمایه‌گذاران باشد.

آیا اوراق تسهیلات مسکن خریداری شده می‌توانند فروخته شوند؟

بله، اوراق تسهیلات مسکن قابلیت فروش در بازار فرابورس را دارند. به عنوان مثال، در صورتی که سرمایه‌گذار بخواهد به دلیل نیاز به پول، اوراق تسهیلات مسکن خود را فروش کند، می‌تواند آن‌ها را در بازار فرابورس به قیمت مشخص شده بفروشد.

بنابراین، خرید اوراق تسه یکی از راه‌های دریافت وام مسکن است و باید شرایط و قوانین آن را بشناسید و مطابق با آن عمل کنید. قیمت اوراق تسه بر اساس عرضه و تقاضا و با توجه به نوسانات روزانه، تعیین می‌شود و باید روزانه قیمت آن را بررسی کنید. همچنین، برای خرید اوراق تسه باید در سامانه سجام ثبت نام کنید و به کمک یک کارگزار معتبر، این اوراق را خریداری کنید.

دامنه نوسان اوراق تسه مانند دامنه نوسان سایر اوراق در بازار فرابورس از 5- تا 5+ نسبت به قیمت پایانی روز قبل است.

-براساس قوانین سازمان بورس، پس از خرید اوراق تسه تا 4 ماه حق فروش آن را ندارید. در صورتی که زمان سررسید اوراق کمتر 4 ماه باشد، می‌توانید زودتر اوراق خود را به فروش برسانید. بنابراین می‌توان گفت که این اوراق مناسب افرادی است که واقعا بخواهند وام دریافت کنند. این موضوع سبب می‌شود که نوسان بر روی این اوراق پایین بوده و امکان سفته‌بازی وجود نداشته باشد.

-شرایط متقاضی برای دریافت وام از طریق اوراق تسه این است که سابقه چک برگشتی و بدهی سررسید شده در سیستم بانکی نداشته باشد.

-به طور معمول هرچه که اوراق به سررسید نزدیک می‌شوند، قیمت آن‌ها بیشتر می‌شود.

-اگر سررسید اوراق تمام شود و فرد دارنده آن وام خود را دریافت نکند، مبلغ خرید به او باز نمی‌گردد.

-افراد نباید ملکی را برای خرید به بانک معرفی کنند که سن بنا بیش از 30 سال باشد.

مراحل خرید اوراق تسهیلات بانک مسکن

1- دریافت اطلاعات در مورد شرایط وام بانک مسکن
قبل از خرید اوراق تسه حتما با مراجعه به شعب بانک مسکن از واجد شرایط بودن دریافت این وام اطمینان حاصل کنید.

2- دریافت کد بورسی
اوراق تسه در بازار بورس معامله می شوند.بنابراین برای دریافت وام مسکن حتما باید کد بورسی دریافت کنید.با کلیک بر روی دکمه زیر می توانید در کارگزاری کاریزما ثبت نام کرده و اقدام به خرید و فروش اوراق تسه کنید:

3- خرید اوراق تسه
شما می‌توانید برای خرید اوراق تسه هم به صورت حضوری به شعب بانک مسکن یا به صورت غیرحضوری در کارگزاری کاریزما اوراق تسه مورد نظر را جستجو کرده و براساس قیمت روز، درخواست خود را ثبت نمایید. نکته مهم این که قیمت اوراق تسه به صورت لحظه‌ای براساس عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود.
برای مشاهده فهرست اوراق تسهیلات بانک مسکن می‌توانید به سایت tsetmc.com مراجعه کرده و در قسمت سرچ “تسه1402” را بنویسید.

4- دریافت اصل اوراق تسه
پس از خرید اوراق تسه می‌توانید به شعب بانک مسکن مراجعه کنید تا اصل اوراق را با تحویل رسید دریافت کنید.

5- تشکیل پرونده
جهت تشکیل پرونده برای دریافت وام لازم است به شعبه‌ای ازبانک که رفت و آمد برای شما آسان است مراجعه کنید و اوراق خود را تحویل دهید.