آموزش فارکس

بازار فارکس چیست ؟ + ویدیویی آموزشی

بازار فارکس چیست ؛ با مزایا و معایب فارکس آشنا شوید : بازار ارز از زمان های بسیار قدیم وجود داشته است ، اما به روشی که اکنون شناخته شده نبود، اما با گذشت زمان مراحل زیادی را طی کرده است تا به تصویری که در حال حاضر ارز در آن معامله می شود ، برسد. در طی این مقاله با مراحل ظهور و توسعه بازار ارز آشنا خواهیم شد.

ویدیو آموزشی را مشاهده کنید :

 

استاندارد طلا در سال 1876 تا 1933:

سکه ها از زمان تبدیل شدن به قطعات فلزی طلا ، نقره یا مس تبدیل به سکه های کاغذی شدند که مقدار مشخصی از فلز را بیان می کنند به طوری که واحد پول برابر با مقدار معینی از طلا باشد و این سیستم به عنوان استاندارد طلا شناخته می شد.

در آغاز  افراد می توانستند ارز کاغذی را در هر زمان که می خواستند با طلا مبادله کنند ، تا اینکه بانک های مرکزی امکان تبدیل پول به طلا را قبل از جنگ جهانی اول لغو کردند و با عدم توانایی انتقال ، دیگر نیازی به یک پوشش نقدی طلایی برای همه ارزهای کاغذی نیاز نبود. پس بانک ها توانستن پول بی پشتوانه چاپ کنند که منجر به تورم بزرگ و افزایش قیمت کالاها و خدمات شد. کشورهایی که در دام تورم افتاده بودند مقادیر زیادی طلا را برای متعادل کردن عرضه پول با معادل آن وارد کردند ، اما جنگ جهانی درگرفت که راه های تجارت بین کشورها را متوقف کرد و بدین ترتیب عملیات واردات طلا متوقف شد و اقتصاد جهانی بین دو جنگ جهانی رو به وخامت نهاد و کشورهای جهان به دنبال یک راه حل می گشتند.

توافق نامه برتون وودز 1944 تا 1970

در سال 1944 پس از انحطاط اقتصادی ناشی از دو جنگ جهانی ، کنفرانسی در “برتون وودز” در ایالت “نیوهمپشایر” در ایالات متحده آمریکا برگزار شد با هدف پایان دادن به وخیم شدن وضعیت جهانی اقتصاد ، و از آنجا که ایالات متحده آمریكا كمترین تأثیر را از جنگ جهانی داشت و حدود 8000 تن طلا موجودی داشت، توافق شد که دلار بعنوان ارز ذخیره در بانک های مرکزی قرار گیرد و هر 35 دلار معادل یک انس طلا باشد.

سقوط توافق نامه برتون وودز و شناور کردن نرخ ارز در سال 1971

در سال 1970 ، ایالات متحده بخاطر تامین هزینه های جنگ ویتنام دچار مشکلات اقتصادی شدند و در سال 1971 ، رئیس جمهور تازه انتخاب شده “ریچارد نیکسون” مانع تبدیل دلار به طلا شد و ثابت کردن نرخ ارز را لغو کرد. همه کشورهای بزرگ از نظر اقتصادی تحت تأثیر قرار گرفتند ، و جستجوی یک سیستم جایگزین که بتواند ثبات اقتصادی را به جهان بازگرداند آغاز شد.

سرانجام ارزها به کالاهایی برای خرید و فروش تبدیل شدند و تجارت مستقلی مبنی بر سود حاصل از خرید و فروش ارز در نتیجه تغییر قیمت آنها صورت گرفت و در اینجا بازار فارکس ظاهر شد و شرکت های سرمایه گذاری که در آن تجارت می کنند به منظور سودآوری فعالیت خودشان را شروع کردند.

ظهور یورو ، واحد پول اتحادیه اروپا:

این ایده در سال 1990 با توافق نامه ای به کشورهای اتحادیه اروپا مبنی بر انتقال سرمایه بین خود آغاز شد و پس از توافق بین کشورهای عضو یک نام واحد پول رایج که یورو است انتخاب شد. در 1 ژانویه 2002 میلادی ، یورو پول رسمی دوازده کشور اروپایی شد که توافق کردند ارزهای قبلی خود را جایگزین کنند، این کشورها اتریش ، بلژیک ، فنلاند ، فرانسه ، آلمان ، یونان ، ایرلند ، ایتالیا ، لوکزامبورگ ، هلند ، پرتغال و اسپانیا بودند و تا سال 2014 کشورهای جدیدی مانند اسلوونی ، مالت ، قبرس ، استونی ، لتونی ، اسلواکی و لیتوانی به آن اضافه شدند و یورو به پول رسمی نوزده کشور اروپایی تبدیل شد. و اکنون پس از دلار آمریکا دومین ارز معامله شده در بازار ارز است.

یورو بالاترین ارزش خود را در برابر دلار آمریکا را در ژوئیه 2008 به دست آورد و یک یورو برابر با 1.6 دلار آمریکا شد و کمترین ارزش آن در اکتبر 2000 برابر با 0.8230 دلار بود.

مزایا و معایب تجارت در بازار ارز:

بازار ارز یا فارکس به عنوان یک بازار مالی دارای ماهیت خاصی است که توسط ویژگی ها و مزایایی که در سفر توسعه خود به دست آورد تحمیل می شود و بر مکانیسم تجارت در آن و حتی در نحوه مدیریت خطرات تأثیرگذار است.

مهمترین ویژگی های بازار ارز:

نقدینگی زیاد و حجم بالای تجارت فارکس:

همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، فارکس بزرگترین و نقد ترین بازار مالی در جهان است و حجم معاملات در روز به 6.6 تریلیون در روز رسیده است.

اجرای بی درنگ دستورات معاملاتی:

اجرای معاملات ارزی شما بلافاصله در Forex انجام می شود ، یعنی بدون تأخیر برای سفارشات خرید و فروش به دلیل در دسترس بودن مقدار زیادی پیشنهاد و درخواست از همه قیمت ها ، برخلاف سایر بازارهای مالی کم نقدینگی که نوعی تاخیر در آنها رخ می دهد.

عدم دستکاری قیمت:

با متوسط ​​حجم معاملات روزانه 6.6 تریلیون دلار (6600 میلیارد دلار)، دستکاری قیمت های بازار توسط معامله گران در بازار فارکس غیرممکن است ، زیرا این نیاز به نقدینگی زیادی دارد.

چه کسی در بازار ارز تجارت می کند؟

مهم ترین معامله گران بازار ارز فارکس بانکهای سرمایه گذاری و تجاری در جهان هستند که مبادلات ارزی را بین آنها در بازار موسوم به “بین بانکی” انجام می شود. این بانکهای سرمایه گذاری بیش از 2000 بانک در سراسر جهان هستند که می توان به دویچه آلمان – جی پی مورگان – سیتی بانک – رویال بانک و… اشاره کرد.

بعد از آن شرکت های سرمایه گذاری هستند که بیشتر به دنبال کسب سود و گرفتن نوسان قیمتی هستند، و در اخر معامله گران خرده فروش مثل من و شما هستیم که در این بازار حضور داریم.

بازار فارکس چیست و چه زمان هایی می توانیم معامله کنیم؟

بر خلاف بورس اوراق بهادار چیزی به عنوان جلسه معاملات در فارکس وجود ندارد، در بازار فارکس ، یک معامله گر می تواند معاملات فارکس خود را در طول روز انجام دهد ، بدون اینکه نیازی به اختصاص دادن زمان خاص برای آن باشد ، و بازار فارکس فقط در آخر هفته های شنبه و یکشنبه تعطیل است.

این امر در نتیجه عملیات تجاری پی در پی در بازار فارکس در طی بازارهای مالی و مراکز مختلف در سراسر جهان اتفاق می افتد. به ترتیب نیوزیلند – استرالیا – توکیو سپس هنگ کنگ و سنگاپور و پس از چند ساعت جلسه در اروپا و به طور خاص از لندن بزرگترین مراکز مالی در اروپا شروع می شود و سرانجام در ایالات متحده آمریکا از نیویورک ، جایی که روز در آن پایان می یابد و یک روز جدید دوباره در نیوزیلند آغاز می شود.

معاملات فارکس به صورت غیرمتمرکز انجام می شود:

بازار فارکس مرز جغرافیایی ندارد و تجارت در آن محدود به مکان خاصی نیست ، زیرا این بازار از طریق شبکه های ارتباطی الکترونیکی با سیستم OTC فعالیت می کند ، اجازه دسترسی به بازار ، نمایش قیمت ها و تجارت در آن از هرجای دیگر با استفاده از یک سیستم عامل مانند متاتریدر قابل انجام است.

بازار فارکس چیست

در مقایسه با بازاری مانند بازار سهام ، متوجه می شویم که صدها یا شاید هزاران سهم شرکت در بورس اوراق بهادار وجود دارد که پیگیری ، تجزیه و تحلیل و انتخاب بهترین فرصت ها برای سرمایه گذاری یا تجارت در آنها دشوار است. اما در بازار ارز تعداد محدودی جفت ارزی داریم که می توان روی آنها تمرکز کرد.

بازار فارکس چیست

در بازار ارز امکان خرید در جهت صعودی با خرید در جهت نزولی وجود دارد و این فرصت را برای معامله گر فراهم می کند تا برعکس بازار سهام که فقط باید خریدار باشید بتوانید از پایین آمدن جفت ارز هم سود کسب کنید.

استفاده از ضریب اهرمی:

در بازار فارکس از 25 تا 1000 برابر سرمایه شما را وام می دهند. تا بتوانید با سرمایه های کم معاملات بزرگ تری را انجام دهید. اما باید در نظر داشت که استفاده از اهرم در معاملات فارکس یک شمشیر دو لبه است ، زیرا همانطور که سود حاصل از معاملات را به حداکثر می رساند ، ضررها را نیز بزرگتر می کند ، بنابراین معامله گر باید هنگام معامله در بازار ارز مراقب باشد و با بحث مدیریت سرمایه آشنا باشد.

بازار فارکس چیست ؛ معایب

 

نوسانات شدید قیمتی:

اغلب نرخ ارز به دلیل حساسیت نسبت به عوامل مختلف اقتصادی و سیاسی در معرض نوسانات شدید عرضه و تقاضا است که منجر به حرکاتی می شود که نسبتاً خشن و غیرقابل پیش بینی تلقی می شوند و این امر می تواند برای کسانی که علاقه ای به مدیریت سرمایه ندارند ضرر داشته باشد. این عیب ممکن است با پیگیری اخبار اقتصادی و تحلیل ها ، دانستن همه تأثیرات اقتصادی و سیاسی در بازار ارز و تلاش برای بهره مندی هرچه بیشتر از آنها یا حداقل پرهیز از معاملات در زمان های اعلام خبر کاهش یابد.

ریسک بالا:

تجارت فارکس با استفاده از اهرم خطرات زیادی را به همراه دارد زیرا اهرم یک شمشیر دو لبه است ، بنابراین تا آنجا که می تواند برای به حداکثر رساندن سود حاصل از فارکس استفاده شود.

ضعف نظارتی:

همانطور که اشاره کردیم ، بازار ارز یا فارکس یک بازار فرابورس است ، به این معنی که به عنوان بازار خارج از بورس نامیده می شود، لازم است مراقب باشید و با دقت کارگزاران را انتخاب کنید تا از کلاهبرداری جلوگیری کنید و هر گونه مشکل از طرف کارگزار ممکن است باعث آسیب به معامله گران شود. ارگان ها نظارتی کمیته ها و سازمان های دولتی مستقلی هستند که از طرف دولت تفویض شده اند و هدف آنها نظارت ، تنظیم و پیگیری کار در بازارهای مالی و کنترل شرکت های کارگزاری و ارائه دهندگان خدمات مالی مختلف با هدف محافظت از سرمایه گذاران در برابر هرگونه دستکاری است.

مهمترین و قویترین نهادهای نظارتی در جهان کدامند؟

  • NFA و CFTC ایالات متحده
  • FCA انگلستان
  • استرالیا ASIC
  • کانادا IIROC
  • هنگ کنگ SFC

آیا بانک های مرکزی در بازار ارز تجارت می کنند؟

بله ، بانک های مرکزی در رده بازرگانان بازار ارز قرار دارند ، اما نه برای اهداف سفته بازی ، زیرا آنها ارزهای خود را از بازار فارکس خریداری می کنند تا ارز را به دولت خود ارائه دهند.

چگونه می توانم کارگزاری مناسب را برای تجارت در بازار فارکس انتخاب کنم؟

لازم است شرکت دارای مجوز یا تحت نظارت قابل توجه انتخاب شود تا اطمینان حاصل شود که شرکت اقدام به کلاهبرداری یا اقدام به ضرر منافع مشتریان خود نمی کند.

 

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید