بررسی متفاوت خودروی پراید

پراید یکی از خاطره‌انگیز خودروهای داخلی محسوب می‌شود و علی‌رغم انتقادهای وارده، نزدیک به سه دهه یار و همراه بسیاری از خانواده‌های ایرانی بوده است. با وجود گذشت چند سال از توقف تولید پراید، هنوز این خودرو به دلیل قیمت ارزان و نگهداری کم دردسر مورد توجه بازار است. تا جایی که قیمت آن با شیب تندی افزایش یافته و به برخی خودروهای رده بالاتر نزدیک شده است.

به همین بهانه رفتیم سراغ سایت همراه مکانیک و از میان مطالب تخصصی خودرویی این سایت، تصمیم گرفتیم بار دیگر مزایا و معایب پراید را باهم مرور کنیم و ببینیم این یار دیرینه ایرانیان در شرایط فعلی تا چه میزان ارزش خرید دارد. اگر شما هم قصد خرید یک خودرو ارزان قیمت برای استفاده‌های روزمره را دارید در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم پراید بخریم یا نه.

پراید چه مزایایی دارد؟

ابتدا به سراغ مزایای پراید می‌رویم:

مزیت اول: ابعاد جمع‌وجور

با توجه به ترافیک روزافزون شهرها و معضل جای پارک، هرچقدر خودروی ما ابعاد کوچک‌تری داشته باشد؛ راحتی بیش‌تری خواهیم داشت. پراید که در همه نسخه‌ها طولی کم‌تر از متر دارد؛ یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده‌ روزمره درون شهری است و موقع تردد در معابر باریک یا پارک کردن در خیابان‌های شلوغ استرس چندانی به راننده خود وارد نمی‌کند.

مزیت دوم: فضای قابل قبول کابین

پراید نسبت به ابعاد جمع‌وجور خود فضای کابین مناسبی دارد و می‌توانیم مسافرت 5 نفره نسبتاً راحتی را با آن تجربه کنیم. نسخه‌های سدان پراید از نظر فضای صندوق بار هم وضعیت خوبی دارند اما این موضوع در مورد نسخه هاچ‌بک صدق نمی‌کند و بایستی فضای اندک صندوق بار (190 لیتر) را جزو معایب پراید 111 محسوب کنیم.

مزیت سوم: مصرف سوخت و استهلاک پایین

اگر درخصوص مزایای پراید از مالکین این خودرو سؤال کنید، قطعاً «مصرف سوخت و استهلاک پایین» یکی از پرتعدادترین جواب‌هایی است که خواهید شنید. پراید با مصرف سوخت ترکیبی کم‌تر از 6.5 لیتر در صد کیلومتر شاید با استانداردهای جهانی فاصله داشته باشد اما یکی از کم‌ مصرف‌ترین خودروهای بازار کشور ما است.

پیشرانه پراید علاوه بر مصرف سوخت پایین، دوام بالایی هم دارد و چندان به شرایط نگهداری حساس نیست. به همین دلیل، پراید کماکان یکی از بهترین گزینه‌ها برای حمل و نقل عمومی درون شهری (تاکسی و تاکسی اینترنتی) محسوب می‌شود.

مزیت چهارم: قطعات یدکی ارزان و فراوان

به دلیل تیراژ تولید بالا پراید و ساخت داخل بودن بیش از 90 درصد قطعات آن، قطعات یدکی ظاهری و فنی این خودرو در همه نقاط کشور یافت می‌شوند و قیمت قابل قبولی هم دارند. در واقع پراید جزو معدود خودروهای بازار است که مشکل تأمین قطعه ندارد و در هنگام خرابی، خیلی سریع دوباره سرپا می‌شود.

مزیت پنجم: بازار خرید و فروش پررونق

علی‌رغم گذشت چند سال از توقف تولید پراید، این خودرو کماکان در بازار طرفداران فراوانی دارد و خیلی راحت خرید و فروش می‌شود. این نکته تنها مختص نسخه‌های جدید پراید نیست و نسخه‌های مدل پایین و نه چندان سالم هم به دلیل قیمت ارزان‌شان خریدار خاص خود را دارند.

معایب پراید چیست؟

اما معایب پراید:

عیب اول: کیفیت مونتاژ پایین

به عنوان اولین مورد در فهرست معایب پراید بایستی به کیفیت مونتاژ پایین این خودرو اشاره کنیم. متأسفانه کم‌دقتی در مونتاژ یکی از شایع‌ترین مشکلات در بین خودروهای داخلی است و پراید هم از این موضوع مستثنی نیست.

در اکثر نسخه‌های پراید، مشکلاتی مثل فاصله زیاد بین اجزای بدنه، رگلاژ نبودن درب‌ها، نفوذ باد به کابین از لای درب‌ها، به سروصدا افتادن زود هنگام داشبورد و… وجود دارد که ناشی از کم دقتی در مونتاژ هستند.

عیب دوم: پیشرانه ضعیف

پراید از یک پیشرانه 1.3 لیتری تنفس طبیعی موسوم به M13 بهره می‌برد که در نسخه‌های جدیدتر، حداکثر قدرت 71 اسب بخار و حداکثر گشتاور 108 نیوتن متر را تولید می‌کند. هرچند این پیشرانه در ترددهای روزمره درون شهری از پس وزن نه چندان زیاد پراید برمی‌آید اما در ترددهای بین شهری و به خصوص در مناطق کوهستانی کم می‌آورد و در اصطلاح کم جان است.

عیب سوم: ایمنی پایین

یکی از مهم‌ترین مشکلات پراید که همیشه یک‌سری حواشی را برای این خودرو ایجاد کرده، ایمنی نه چندان مناسب آن است. پراید از پلت‌فرمی قدیمی و با استانداردهای دهه 80 میلادی بهره می‌برد. از طرف دیگر، سایپا به دلیل پایین نگه داشتن قیمت تمام شده از ورق‌های بدنه چندان مرغوبی برای این خودرو استفاده نکرده است. در نتیجه وضعیت ایمنی پراید چندان مطلوب نیست.

البته سایپا در نسخه‌های جدیدتر پراید که به X100 معروف هستند و در دهه 90 شمسی تولید شده‌اند، بدنه را تاحدودی تقویت و از ترمز ABS به علاوه 2 ایربگ برای این خودرو استفاده کرده است. این موضوع باعث شده است تا نسخه‌های مذکور تاحدودی ایمن‌تر از برادران قدیمی‌تر خود باشند.

عیب چهارم: قیمت غیرمنطقی در نسخه‌های مدل بالا

به عنوان آخرین مورد در فهرست معایب پراید باید به قیمت غیرمنطقی نسخه‌های مدل بالا این خودرو اشاره کنیم. درواقع تقاضای بالا برای پراید باعث شده است تا قیمت این خودرو در سال‌های اخیر رشدی فراتر از حد تصور داشته باشد. تا جایی که قیمت یک پراید کم کارکرد و سالم مدل 1399 تقریباً برابر با یک تیبا هم مدل و با وضعیت سلامت مشابه است. از آن‌جایی که تیبا خودرویی جادارتر، قوی‌تر و پرآپشن‌تر از پراید است؛ باید این قیمت پراید را غیرمنطقی بدانیم.

بالأخره پراید آری یا خیر؟

حقیقت این است که باید بگوییم که اگر بودجه محدودی در اختیار دارید و خودرویی کم دردسر برای استفاده‌های درون شهری می‌خواهید و یا قصد کارکردن و کسب درآمد با خودرو را دارید؛ پراید انتخاب بسیار معقولی است.

البته ارزش خرید پراید در نسخه‌های مدل پایین بالاتر است. زیرا همان‌طور که اشاره کردیم، نسخه‌های جدید پراید قیمت نسبتاً بالایی نسبت به ویژگی‌های خود دارند و اگر بودجه‌تان به این نسخه‌ها می‌رسد، می‌توانید به خودروهای دیگری مثل تیبا، ساینا و کوییک هم فکر کنید.

منبع: پراید بخریم یا نه؟ بررسی مزایا و معایب پراید