سطوح حمایت و مقاومت در معاملات پرایس اکشن

سطوح حمایت و مقاومت پرایس اکشن در بازارهای مالی روش های مختلفی با سبک های مختلفی وجود دارد اما اگر بخواهیم ساده ترین روش برای شما آموزش دهیم هیچ تفاوتی بین سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال با سطوح حمایت و مقاومت پرایس اکشن در پرایس اکشن وجود ندارد. فقط اساتید مختلف برای سخت کردن موضوع آن را با روش های پیچیده و انواع اصطلاحات انگلیسی بیان می کنند تا دانشجو به این باور برسد که روشی متفاوت از تحلیل تکنیکل کلاسیک است.

اگر بخواهم ساده تر توضیح بدم پرایس اکشن یعنی تحلیل حرکت قیمت ها . مگر ما در تحلیل تکنیکال چیز دیگری را می خواهیم یاد بدهیم یا یاد می گیرد. جواب واضح نه است . ما سعی می کنیم با روش های کلاسیک تحلیل تکنیکال به شما یاد بدهیم حرکت قیمت ها را تحلیل کنید. پس اصولا پرایس اکشن هم بخشی از تحلیل تکنیکال کلاسیک ساده است اما توجه بسیار وِیژه ای روی سطوح حمایت و مقاومت دارد و سعی می کنیم بجای خطوط روند دارای زاویه از خطوط افقی برای تحلیل استفاده کنیم.

سطح مقاومت چیست
سطح مقاومت چیست

سطح مقاومت چیست یا Resistance Levels : جایی است که با توجه به قله های قیمتی قبلی ایجاد شده قیمت نمی تواند از آن بالاتر رود و به سمت پایین می آید. بعنوان مثال چند وقتی است که دلار در محدوده قیمتی 33 هزار تومان گیر کرده است و توانایی عبور از این سقف قیمتی را به صورت موقت ندارد.بنابراین 33 هزار تومان یک سطح مقاومت قیمتی در پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال است.

سطح حمایت چیست
سطح حمایت چیست

سطح حمایت چیست یا Support Levels : جایی است که قیمت از آن حد پایین تر نمی رود و روند نزولی متوقف می شود. البته این سطوح قیمتی اعداد دقیقی نیستند بلکه یک محدوده قیمتی است مثلا سطح حمایتی دلار در حال حاضر بین 27 تا 28 هزار تومان است. همیشه باید سعی کنید محدوده ایی را برای سطوح حمایت و مقاومت در نظر بگیرید نه یک عدد خاص.

ویدیو : 

 

حال در بحث های پرایس اکشن کمی زاویه دید متفاوت است و به محدوده مقاومتی محدوده عرضه و به محدوده حمایتی محدوده تقاضا می گویند. بعبارت دیگر معامله گران سطح پرایس اکشن در محدوده مقاومت قیمتی آماده هستند دستورهای فروش را استفاده کنند و در محدوده حمایتی دستورهای خرید را به کار ببرند.

معامله گران پرایس اکشن وقتی در محدوده حمایتی خرید می کنند حد سود را در منطقه مقاومتی قرار می دهند و با رسیدن قیمت به آن محدوده با سود از معامله خارج می شوند و اماده می شوند تا مجددا دستور فروش را به کار بگیرند.

البته این نوع معامله که ذکر شد زمانی کاربرد دارد که بازار در حالت خنثی باشد و اگر بازار بصورت روند صعودی یا نزولی باشد جواب نمیدهد و اگر این روش معامله را به کار بگیرید معامله شما وارد ضرر می شود. بنابراین مهم است که اول تشخیص دهید بازار دارای روند حرکتی است یا خنثی.

سطوح حمایت و مقاومت پرایس اکشن

چگونه تشخیص دهیم:

بهترین روش تشخیص توجه به قله های و دره های قیمتی در گذشته است که قیمت از چه حدی بالاتر یا پایین تر نمی رود و با کشیدن خطوط افقی این محدوده ها را مشخص کنید.

به مثال زیر در جفت ارز eurusd در تایم فریم 4 ساعته دقت کنید. چند محدوده حمایتی و مقاومتی مشخص شده است.

 

این ساده ترین تعریف برای تشخیص حمایت و مقاومت در پرایس اکشن و سعی شد مطلب خیلی ساده و واضح بیان شود.

اگر سوالی در این مورد دارید می توانید نظرات خودتان را برای ما قرار دهید تا به آن پاسخ دهیم.

سوالات متداول : 

حمایت و مقاومت در بورس به زبان ساده

حمایت زمانی رخ می دهد که انتظار می رود روند نزولی به دلیل تمرکز تقاضا متوقف شود. مقاومت در جایی اتفاق می‌افتد که انتظار می‌رود روند صعودی به‌دلیل تمرکز عرضه، موقتاً متوقف شود.

حمایت و مقاومت داینامیک

در حالی که بسیاری از سطوح حمایت و مقاومت کلیدی افقی هستند، بسیاری از آنها در حال «تکامل» هستند، به این معنی که آنها «دینامیک» هستند. سطوح حمایت و مقاومت پویا، یا مناطقی که بازار می‌تواند به عقب برگردد و بدون نیاز به قرار گرفتن در سطح حمایت یا مقاومت افقی، حمایت پیدا کند.

تشخیص نقاط حمایت و مقاومت

پشتیبانی یک نقطه قیمت کمتر از قیمت فعلی بازار است که نشان دهنده علاقه خرید است. مقاومت یک نقطه قیمت بالاتر از قیمت فعلی بازار است که نشان دهنده سود فروش است.

انواع حمایت و مقاومت

  • معاملات محدوده در فضای بین حمایت و مقاومت انجام می شود زیرا معامله گران قصد خرید در حمایت و فروش در مقاومت را دارند.
  • استراتژی شکست قیمت و پولبک زدن
  • استراتژی خط روند.
  • استفاده از میانگین متحرک به عنوان حمایت و مقاومت.

استراتژی حمایت و مقاومت

یک روش معاملاتی اساسی برای استفاده از حمایت و مقاومت، خرید حمایت نزدیک در روندهای صعودی یا بخش‌هایی از محدوده‌ها یا الگوهای نموداری است که قیمت‌ها به سمت بالا حرکت می‌کنند و فروش/فروش کوتاه مقاومت نزدیک در روندهای نزولی یا بخش‌هایی از محدوده‌ها و الگوهای نموداری که قیمت‌ها به سمت پایین حرکت می‌کنند.

خط حمایت و مقاومت در ارز دیجیتال

حمایت سطح قیمتی است که در آن می توان انتظار داشت که روند نزولی به دلیل تمرکز تقاضا یا علاقه خرید متوقف شود. با کاهش قیمت یک دارایی کریپتو، تقاضا برای دارایی افزایش می‌یابد و در نتیجه منطقه پشتیبانی تشکیل می‌شود. و بالعکس. مناطق مقاومت به دلیل بهره فروش زمانی ایجاد می شوند که قیمت ها افزایش یافته است.