سواپ (swap) در فارکس چیست؟ + ویدیو آموزشی

سواپ (swap) در فارکس چیست ؟ همه کسانی که در فارکس معامله می کنند باید بدانند و درک کنند که سواپ چیست. در طول کار نسبتاً طولانی خود، با موقعیت‌های زیادی مواجه شده‌ام که در آن برخی افراد کل سپرده‌های خود را صرفاً به این دلیل از دست داده‌اند که نمی‌دانند صرافی‌ها چگونه کار می‌کنند.

مشاهده ویدیو :

 

به عبارت دیگر، اگر به خوبی درک کنید که سوآپ یا مبادله پایاپای چیست و چگونه کار می کند، می توانید از خود در برابر ضررهای غیرضروری محافظت کنید و حتی از سوآپ ها برای سود بیشتر استفاده کنید. این مفهوم به اندازه اهرم مهم است.

سوآپ چیست : تفاوت در نرخ‌های بهره بین بانک‌های مرکزی صادرکننده دو ارز است که زمانی که یک موقعیت معاملاتی یک شبه نگهداری می‌شود، به حساب بستانکار یا بدهکار می‌شود.

بانک های مرکزی هر کشور نرخ بهره کلیدی را تعیین می کنند. این نرخی است که بانک مرکزی به سایر بانک ها وام می دهد. این نرخ ممکن است در طول سال تغییر کند. اما ارزش اولیه آن در اولین جلسه بانک مرکزی سال مشخص می شود.

سواپ

در بازار ارز جفت ارز معامله می شود. دو ارز مختلف در این معامله دخیل هستند که هر کدام نرخ بهره خاص خود را دارند.

یک جفت ارز حاوی ارز پایه و ارز مظنه است. اولی ارزی است که می خریم و دومی ارزی است که با آن می خریم.

ارز مبنا را ارز سپرده نیز می گویند. این واحد پولی ماست که به صورت روزانه از آن استفاده می کنیم. بنابراین شما باید درصد مشخصی را برای آن به ما بپردازید.

به ارز مظنه، ارز متقابل نیز گفته می شود. متعلق به بانک است و ما آن را از بانک وام می گیریم. بنابراین ما برای استفاده از ارز آن بانک مانند وام مصرفی به بانک سود می پردازیم.

سواپ مثبت و منفی

مبادله زمانی که آن را پرداخت می کنید منفی است و زمانی که به شما پرداخت می کند مثبت است. اگر سواپ منفی (با علامت منفی) وجود داشته باشد، هنگام برداشت وجه (پیپ) از حساب معاملاتی شما کسر می شود. اگر اختلاف نرخ سود منجر به معامله مثبت شود، وجوه از حساب شما برداشت نمی شود، بلکه تعداد مشخصی امتیاز به حساب شما واریز می شود.

بنابراین، اگر مشتری در پایان جلسه تجاری نیویورک موقعیت باز داشته باشد، سوآپ ارز اعمال می شود. این بدان معنی است که موقعیت برای روز جدید به طور همزمان بسته و باز می شود. اما در حساب مشتری بسته شدن و باز کردن واقعی وجود ندارد. در عوض، سود اضافه یا کسر شده به سادگی نشان داده می شود.

با این حال، روزی می رسد که این روند سه بار تکرار می شود. به این روز مبادله سه گانه می گویند. برای جفت های فارکس، از چهارشنبه تا پنجشنبه است. این به این دلیل است که تسویه حساب در صرافی برای موقعیتی که در روز چهارشنبه باز شده است، در روز جمعه انجام می شود. بنابراین، محاسبات موقعیت حمل و نقل از چهارشنبه تا پنجشنبه روز بعد انجام می شود. روز کاری بعدی بعد از جمعه دوشنبه است. این باعث می شود که تبادل به 3 روز برسد.

سواپ

نحوه محاسبه سواپ در فارکس

برای اینکه بفهمیم چه زمانی سوآپ را پرداخت می کنیم و چه زمانی به ما پرداخت می شود، بیایید در مورد نحوه محاسبه سوآپ در فارکس هنگام خرید یا فروش صحبت کنیم:

یک معادله ساده وجود دارد که در بالا نشان داده شده است. مهم ترین متغیر در این معادله، نرخ های بانک مرکزی یا بهتر است بگوییم تفاوت نرخ بهره بین ارزهای پایه و مظنه است.

برای مثال، بیایید قیمت جفت ارز EURUSD را با هم مقایسه کنیم . نرخ بانک مرکزی اروپا در حال حاضر 0٪ است (وام ها تقریبا رایگان هستند)، و نرخ Fed 0.25٪ تعیین شده است.

بنابراین اگر یک جفت ارز بخریم، باید نرخ بهره ارز مظنه را از نرخ بهره ارز پایه کم کنیم: 0 – 0.25 = -0.25. به این معنی که هنگام خرید این جفت، اسپرد منفی است، بنابراین سوآپ منفی خواهد بود.

اما در هنگام فروش یک جفت، برعکس، باید سود ارز پایه را از سود ارز مظنه کم کنیم: 0.25 – 0 = 0.25. مبادله مثبت خواهد بود.

این فرآیند فقط علامت مثبت یا منفی مبادله را به ما می دهد (یعنی یا پرداخت می کنید یا پول خواهید گرفت). اگر بخواهیم همان ارزش مبادله ای را محاسبه کنیم، باید همه مقادیر را در معادله جایگزین کنیم.

مبادله فارکس :

سوآپ فارکس تفاوت بین نرخ‌های بهره بانک مرکزی دو ارز تشکیل‌دهنده یک جفت است که زمانی که یک موقعیت باز یک شبه به فروش می‌رسد، اعتبار یا شارژ می‌شود.

مبادله ارز متقابل :

سوآپ ارز متقابل یک معامله ارزی است که خرید یا فروش یک ارز به صورت نقدی را با فروش (یا خرید) همزمان همان ارز برای یک دوره معین به صورت آتی ترکیب می کند. این بدان معنی است که معامله گر دو انتقال متضاد به همان مقدار، اما با تاریخ های متفاوت انجام می دهد.

این تعریف رسمی است. حالا بگذارید به زبان ساده توضیح دهم.

سواپ ارز متقاطع فارکس وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که دو شرکت در بازار ارز درگیر معاملات هستند و با یکدیگر قرارداد منعقد می کنند. بر اساس این قرارداد، آنها بلافاصله پس از مبادله یکسان، یکدیگر را با ارزهای مختلف بر اساس نرخ فعلی مبادله می‌فروشند. پس از یک دوره از پیش تعیین شده که در قرارداد آتی مشخص کردند، مجدداً این مبالغ را بر اساس نرخ مبادله ای در قرارداد آتی به یکدیگر می فروشند.

سواپ نرخ بهره فارکس

سواپ نرخ ارز یک سوآپ ساده نرخ بهره است که با ارزهای مختلف انجام می شود. علیرغم این واقعیت که این فرآیند برای موسسات مالی بزرگ معمول است ، در زندگی روزمره نیز اتفاق می افتد.

به عنوان مثال، شما یک وام به ارز خارجی دارید. تنها گزینه پیش روی شما دریافت وام جدید برای پوشش وام قبلی است. اما دریافت وام جدید ارزی گزینه بدی است زیرا خطرات آن زیاد است. اما خطرات در مورد وام ارز محلی قابل قبول است. در عین حال دوستی در خارج از کشور با همین مشکلات دارید. بنابراین شما به پول محلی خود وام می گیرید و او به پول محلی شما وام می گیرد که برای شما ارز خارجی است. سپس شما به سادگی این مبالغ را مبادله می کنید. در نتیجه شما سود وام او را می پردازید و او نیز سود وام شما را می پردازد. همه برنده می شوند و هر دوی شما سود را ذخیره می کنید.

مقدار سواپ در فارکس

قبلاً در بالا به این موضوع اشاره کردم. سوآپ فارکس، در اصل، تفاوت بین نرخ های بهره بانک های مرکزی دو ارز دو کشور تشکیل دهنده جفت ارز است. قبلا معادله ریاضی محاسبه نرخ پایه سوآپ را ذکر کردیم. متغیرهای اصلی این معادله ممکن است تا یک سال تغییر نکنند. و برای برخی ارزها ممکن است برای چندین سال تغییری نداشته باشد.

متغیرهای اصلی مقادیر نرخ بهره هستند. به جز سال 2020، تغییرات در نرخ بهره مکرر نیست. این در بهترین حالت سالی یکبار اتفاق می افتد.

این مقادیر در ستون‌های قرمز نشان‌دهنده ارزش مبادله بر حسب پیپ به ازای هر لات کامل است که در صورت وجود موقعیت باز، به حساب معامله‌گر بستانکار یا بدهکار می‌شود. به عبارت دیگر، اگر یک موقعیت باز برای فروش AUDUSD داشته باشیم، وقتی موقعیت خود را برای شب حفظ می کنیم، یک مبادله کوتاه برای موقعیت ما اعمال می شود که برابر با -3.216 پیپ است. اگر موقعیت باز برای خرید این جفت داشته باشیم، سوآپ لانگ و برابر با -3.816 پیپ اعمال می شود.