وام گرفتن ارز دیجیتال

وام گرفتن ارز دیجیتال : در فضای ارزهای دیجیتال در مورد اختراع مجدد سیستم مالی قدیمی ، اما در بلاک چین، سر و صدا وجود دارد. ممکن است شکاکان با این ایده مخالف باشند، اما مطمئناً زیرساخت جالبی در این زمینه ساخته شده است.

در واقع، هدف اصلی تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi) احیای یک سیستم مالی غیرمتمرکز عمومی باز و شفاف در بالای شبکه های بلاک چین است. ارزهای رمزپایه ثابت کرده اند که دستیابی به این هدف با پول امکان پذیر است. هر روز از سیستم هایی مانند بیت کوین برای انتقال ارزش در سراسر جهان استفاده می شود.

موج جدید فناوری های مالی غیرمتمرکز نوید افزودن سطح دیگری را به این امر می دهد. امروزه، می‌توانید وام‌هایی با پشتوانه ارزهای دیجیتال دریافت کنید، دارایی‌های دیجیتال را به صورت غیرقابل اعتماد معامله کنید، و ثروت را در ارزهایی ذخیره کنید که قیمت ارزهای محلی تأیید شده را تقلید می‌کنند.

وام های معمولی چگونه کار می کنند؟

بسیاری از ما می دانیم که یک وام معمولی چگونه کار می کند. اما ارزش توضیح مجدد را دارد تا بتوانیم بعداً مقایسه ای انجام دهیم.

وام های بدون وثیقه

وام بدون وثیقه، وامی است که با آن نیازی به ارائه وثیقه ندارید. به عبارت دیگر، هیچ دارایی وجود ندارد که شما موافقت کنید وام دهنده بتواند در صورت عدم بازپرداخت وام، آن را دریافت کند. به عنوان مثال، فرض کنید واقعاً یک زنجیر طلای 3000 دلاری می خواهید و شما پول ندارید، اما زمانی که چک حقوق خود را در هفته آینده دریافت کنید، با شما خواهد بود.

شما با دوست خود صحبت می کنید. شما به او توضیح می دهید که واقعاً می خواهید این سری را بخرید و چگونه عملکرد معاملاتی شما را حداقل 20٪ بهبود می بخشد و او موافقت می کند که به شما پول قرض دهد. اما البته به شرطی که به محض دریافت حقوق به او پول بدهید.

وام های بدون وثیقه از موسسات معمولاً به نوعی بررسی اعتبار نیاز دارند. این موسسات سوابق شما (رتبه بندی اعتبار) را بررسی می کنند تا توانایی پرداخت شما را بسنجند. اگر او ببیند که شما چندین وام گرفتید و آنها را به موقع پرداخت کردید، ممکن است فکر کنید: ” او بسیار قابل اعتماد است. بیایید به او پول قرض دهیم .”

سپس بنیاد پول را به شما می دهد اما با شرایطی. این شرایط نرخ بهره هستند . برای دریافت پول در حال حاضر، باید موافقت کنید که مبلغ بیشتری را بعدا پرداخت کنید. اگر از کارت اعتباری استفاده می کنید، ممکن است با این فرم آشنا باشید. اگر صورتحساب خود را برای مدت معینی پرداخت نکنید، تا زمانی که کل موجودی (و هزینه های اضافی) را پرداخت نکنید، از شما بهره دریافت می شود.

وام ارز دیجیتال – وام های تضمین شده

گاهی اوقات یک رتبه اعتباری خوب کافی نیست. حتی اگر برای چندین دهه تمام وام های خود را به موقع پرداخت کرده باشید، برای قرض گرفتن مبالغ هنگفت پول صرفاً بر اساس اعتبار خود مشکل خواهید داشت. در این موارد باید ضمانت نامه ارائه کنید.

اگر از کسی وام بزرگی بخواهید، ریسک پذیر است که با آن موافقت کند. بنابراین برای کاهش کمی این خطر، او از شما می خواهد که چیزی را به خطر بیندازید. وام دهنده می خواهد که یکی از دارایی های شما که می تواند هر چیزی از جواهرات گرفته تا املاک و مستغلات باشد به آنها تبدیل شود اگر نتوانید وام را به موقع بازپرداخت کنید. ایده در اینجا این است که وام دهنده می تواند مقداری از ارزشی را که از دست داده بازیابی کند. به طور خلاصه این تضمین است.

وام ارز دیجیتال – مکانیسم کار وام های سریع چیست؟

بیایید وام سریع را یک وام بدون وثیقه بنامیم، زیرا شما به سادگی هیچ وثیقه ای ارائه نمی کنید. اما شما همچنین نیازی به گذراندن چک اعتباری یا هر چیز دیگری ندارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از وام دهنده بپرسید که آیا می توانید 50000 دلار به صورت ETH وام بگیرید، و آنها می گویند ” بله! اینجاست! “، و کار شما تمام شد.

اما اگر کمی در مورد اتریوم بدانید، می‌دانید که این پلتفرم بسیار انعطاف‌پذیر است به همین دلیل است که برخی آن را پول قابل برنامه‌ریزی می‌نامند . در مورد وام سریع، می توانید معامله خود را یک «برنامه» در نظر بگیرید که از سه بخش تشکیل شده است: دریافت وام ، خرید چیزی با آن و بازپرداخت آن . و همه اینها در یک چشم به هم زدن اتفاق می افتد !

این به لطف فناوری بلاک چین جادویی است. تراکنش به شبکه ارسال می شود و پول به طور موقت به شما قرض داده می شود. و در قسمت دوم تراکنش می توانید کارهایی را انجام دهید. تا زمانی که در قسمت سوم معامله پول را به موقع پرداخت کنید، هر کاری می خواهید انجام دهید. و اگر نتوانید آن را به موقع بازپرداخت کنید، شبکه تراکنش را رد می کند، به این معنی که وام دهنده پول خود را پس می گیرد. در واقع، تا آنجا که به بلاک چین مربوط می شود، سیستم آنها همیشه پول را پس می گیرد.
این توضیح می دهد که چرا وام دهنده هیچ گونه تضمینی از شما نمی خواهد. قرارداد پرداخت طبق قانون اجرا می شود.

اما چه فایده ای دارد؟

خوب، این واقعاً موضوع نیست. بیایید روی قسمت دوم معامله ای که قبلاً به آن اشاره کردیم تمرکز کنیم، جایی که می توانید هر چیزی را با وام خریداری کنید. ایده این است که پول را در یک قرارداد هوشمند (یا مجموعه ای از قراردادها) قرار دهید، سود را برگردانید و وام اولیه را در پایان معامله بازگردانید. همانطور که می بینید، سود وام های سریع سود است.

موارد استفاده ای وجود دارد که می تواند مفید باشد. بدیهی است که در حال حاضر نمی‌توانید کاری را خارج از زنجیره انجام دهید، اما می‌توانید از پروتکل‌های تامین مالی غیرمتمرکز برای کسب درآمد بیشتر با وام خود استفاده کنید. متداول‌ترین کاربردها متعادل‌سازی است که می‌توانید از تغییرات قیمت در مکان‌های معاملاتی مختلف بهره ببرید.

فرض کنید قیمت معاملاتی یک توکن خاص در یک پلت فرم معاملاتی غیرمتمرکز (A) 10 دلار است، اما در یک پلت فرم معاملاتی غیرمتمرکز (B) 10.50 دلار است. با فرض عدم وجود کارمزد، خرید ده توکن در پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز (A) قبل از فروش مجدد آنها در پلت فرم معاملاتی غیرمتمرکز (B) منجر به بازگشت 5 دلار می شود. این نوع فعالیت به شما این امکان را نمی دهد که به زودی یک جزیره خصوصی بخرید، اما می توانید در اینجا ببینید که چگونه می توانید با معامله در حجم بالا مقداری درآمد کسب کنید. اگر 10000 توکن را به قیمت 100000 دلار بخرید و با موفقیت آنها را به قیمت 105000 دلار برگردانید، 5000 دلار سود خواهید داشت.

اگر وام سریع دریافت می‌کنید (مثلاً از طریق پروتکل Aave)، می‌توانید از فرصت‌هایی مانند این در پلتفرم‌های تجاری غیرمتمرکز استفاده کنید. در اینجا نمونه ای از آنچه این فرصت ممکن است به نظر برسد آورده شده است:

  • 10000 دلار وام بگیرید
  • از وام برای خرید توکن در یک پلت فرم معاملاتی غیرمتمرکز استفاده کنید (A)
  • فروش مجدد توکن ها در پلت فرم معاملات غیرمتمرکز (B)
  • پرداخت وام (به اضافه هر سود)

اما به طور واقع بینانه، کارمزد معاملات همراه با رقابت بالا، نرخ بهره و لغزش، حاشیه های بودجه را بسیار کم می کند. بنابراین باید راهی برای دور زدن اسپردها برای سودآوری کسب و کار پیدا کنید. وقتی با هزاران کاربر دیگر که سعی در انجام همین کار دارند رقابت می کنید، شانس زیادی نخواهید داشت.

وام ارز دیجیتال – حمله به وام های سریع

کریپتوکارنسی ، و در نتیجه امور مالی غیرمتمرکز، یک حوزه بسیار آزمایشی است. در اتریوم، نمونه ای از آن را در رویداد معروف هک DIO در سال 2017 دیدیم . از آن زمان به بعد، بسیاری از پروتکل ها برای سود مالی مورد حمله 51 درصدی قرار گرفته اند.
در سال 2020، دو حمله بزرگ وام سریع رخ داد که در آن مهاجمان نزدیک به 1,000,000 دلار را دزدیدند. هر دو حمله از یک الگو پیروی کردند.

اولین حمله به وام های سریع

در ابتدا، وام گیرنده یک وام سریع در اتریوم در dYdX (یک برنامه وام غیرمتمرکز ) گرفت. سپس آن وام را تقسیم کنید و آن را به دو پلتفرم وام دهی دیگر Compound و Fulcrum ارسال کنید.

در Fulcrum (ساخته شده بر اساس پروتکل bZx)، مهاجم از بخشی از وام برای فروش ETH در ازای WBTC استفاده کرد، که به این معنی است که Fulcrum اکنون باید WBTC را خریداری کند. این اطلاعات به پروتکل تامین مالی غیرمتمرکز دیگری به نام Kyber منتقل شد که تقاضای Uniswap را پر کرد ، یک صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم . با این حال، به دلیل نقدینگی پایین Uniswap ، قیمت WBTC به طور قابل توجهی افزایش یافته است، به این معنی که Fulcrum برای سکه های WBTC خریداری شده اضافه پرداخت کرده است.

در همین حال، مهاجم با استفاده از بقیه وام dYdX، وامی از Compound در WBTC گرفت. قیمت بالا رفت، سکه های قرض گرفته شده WBTC در Uniswap را برگرداند و سود مناسبی به دست آورد. در نهایت، او وام dYdX خود را پرداخت و باقیمانده ETH را برای خود نگه داشت.

به نظر می رسد که کار زیادی طول کشیده است، و حتی درک آن سخت است. به طور خلاصه، مهاجم از پنج پروتکل مالی غیرمتمرکز مختلف برای دستکاری بازارها استفاده کرد. به‌طور شگفت‌انگیزی، همه این اتفاقات در مدت زمانی که برای تأیید وام سریع اولیه صرف شد، اتفاق افتاد.

میدونستی مشکل کجاست؟ این در پروتکل bZx مورد استفاده پلتفرم Fulcrum بود. با دستکاری بازار، مهاجم توانست این پروتکل را فریب دهد تا فکر کند WBTC بسیار بیشتر از آنچه بود ارزش دارد.

حمله دوم به وام های سریع

هفته خوبی برای پروتکل bZx نبود. چند روز بعد دوباره مورد حمله قرار گرفت. متخلف یک وام سریع گرفت و بخشی از آن را به ارز ثابت (sUSD) تبدیل کرد. ممکن است قبلاً بدانید که استیبل کوین ها قیمت ارزهای محلی تایید شده را ردیابی می کنند . با این حال، نام آن شامل دلار آمریکا است.

قراردادهای هوشمند علیرغم نامشان چندان هوشمندانه نیستند. آنها از هزینه استیبل کوین اطلاعی ندارند. بنابراین هنگامی که مهاجم سفارش بزرگی برای خرید sUSD (با استفاده از ETH قرض گرفته شده) داد، قیمت در Kyber دو برابر شد.

پروتکل bZx فکر می کرد که sUSD به جای 1 دلار 2 دلار ارزش دارد. پس از آن، مهاجم وام ETH بسیار بزرگتری از آنچه که در پروتکل bZx به طور معمول مجاز بود دریافت کرد زیرا سکه 1 دلاری او دارای قدرت خرید 2 دلار است. در نهایت، مهاجم وام سریع اولیه را پرداخت و با بقیه پول فرار کرد.

وام ارز دیجیتال – آیا وام های سریع ریسکی هستند؟

تحت روش‌های سنتی، افراد یا گروه‌هایی که می‌خواستند بازار را دستکاری کنند به مقادیر زیادی ارز دیجیتال نیاز داشتند. اما با وام های سریع، هر کسی می تواند برای چند ثانیه تبدیل به نهنگ شود. همانطور که دیدیم، چند ثانیه تنها چیزی است که برای به دست آوردن صدها هزار دلار سکه اتریوم نیاز دارید.

در جنبه مثبت، همه افراد حاضر در میدان از هر دو حمله درس خواهند گرفت. آیا شخص دیگری می تواند پس از اینکه همه بدانند دوباره در چنین حمله ای موفق شود؟ شاید. بروکرها همانطور که در حمله دوم دیدیم یکسری نقاط ضعف دارند و برای رهایی از این آسیب پذیری ها به کار زیادی نیاز دارند.

به طور کلی، این یک نقص در وام های سریع نیست به خصوص که آسیب پذیری های مورد سوء استفاده در پروتکل های دیگر وجود داشت، در حالی که وام های سریع فقط به طور غیرمستقیم بودجه این حمله را تامین می کرد. این شکل از وام‌دهی غیرمتمرکز مالی می‌تواند موارد استفاده جالب زیادی در آینده داشته باشد، به‌ویژه با توجه به ریسک‌های پایین هم برای وام گیرندگان و هم برای وام‌دهندگان.